Voor FDS en Blokzijl telt maar één plaats
door Jasper Bunskoek. maandag 07 september 2009 | 02:13 | Laatst bijgewerkt op: maandag 07 september 2009 | 02:23

BLOKZIJL – Het is kwart over twee op zaterdagmiddag in Blokzijl. Over een kwartier zullen de plaatselijke SV en bijna buurman FDS beginnen aan hun seizoen in de zesde klasse.
Een toeschouwer kijkt vanaf de bar in de kantine naar het Nederlands elftal en werpt dan een blik op het winderige veld buiten. "Wat heeft het voor zin om dit seizoen te gaan kijken? Voor er een bal getrapt is, zijn we al gepromoveerd…"

Het is prachtig voor een club om te promoveren, maar hoe leuk is het om dat met je hele klasse te doen? "Het wordt een heel vreemd seizoen", verzekert Joop van den Berg, trainer in Blokzijl. "Er is maar één plaats die telt." Enkel de kampioen van de zesde klasse heeft iets om voor te spelen. Met de periodekampioenen uit de vijfde klasse mag die ploeg gaan strijden om promotie naar de vierde klasse. "Het zou wel een stunt zijn natuurlijk, twee klassen omhoog in één seizoen", droomt Van den Berg hardop. Een kampioenschap is dan wel noodzakelijk. De wedstrijd tegen streekgenoot FDS is de eerste te nemen horde. Maar in Havelterberg zijn ze ook niet gek. Trainer Jan ter Horst weet even zo goed dat de start van de competitie essentieel is. "Na de eerste vijf wedstrijden moet je nog meedoen, anders speel je een draak van een competitie."

Tijdens het duel is weinig te merken van het besef dat enkel de titel telt. De jonge ploeg van Van den Berg probeert wel te voetballen, maar het tempo ligt te laag. Pieter de Jonge opent volkomen verdiend de score voor Blokzijl, maar twee minuten later ligt de bal aan de andere kant alweer in het net. Arjan Bos is de verdediging van de thuisploeg te slim af. Samen met André Hekkema vormt Bos het grote gevaar bij FDS. "Ze hebben een paar levensgevaarlijke spelers", doelt Van den Berg ongetwijfeld op het tweetal. Ter Horst is er maar wat blij mee. "Ze zorgen altijd voor gevaar, en kunnen er een balletje inleggen." Dat blijkt in de rommelige tweede helft. Blokzijl is geen schim meer van de voetballende ploeg uit het eerste bedrijf.

FDS blijft het met lange ballen proberen. Nadat Carlo Noordwijk Blokzijl na een corner weer op voorsprong heeft gebracht, begint de Hekkema-show. Een sterke individuele actie met doeltreffend einde zorgt voor de gelijkmaker. Michel Baar weet FDS vervolgens op voorsprong te zetten na een misverstand in de defensie van Blokzijl. De puf lijkt er dan wel uit bij de groenwitten. Helemaal als Hekkema opnieuw weet te profiteren van het foutenfestival. Hij tekent voor de 2-4 eindstand.

"Mentaal zit het gewoon niet goed. Je moet veerkracht willen en kunnen tonen. Dit was een grote deceptie", oordeelt Van den Berg. Collega Ter Horst koestert de eerste drie punten in de strijd om de enige prijs van het seizoen.