Historie

Rond het jaar 1920 werd er in Blokzijl reeds gevoetbald. Dat gebeurde op een stuk weiland aan de Kuinderdijk. De vriendenclub werd opgericht door de heren Spits, Ruthel en Draaier onder de naam “ Juliana Blokzijl”. Eind 1920 werd al er voor het eerst aan een onderlinge competitie meegedaan . Op 10 mei 1921 werd de vereniging officieel als voetbalvereniging erkend. De “Juliana Blokzijl” behaalde op 22 mei het kampioenschap in haar klasse. Het kampioensfeest werd gevierd in het oude Nutsgebouw aan de Noorderkade. Vanaf de Kuinderdijk is men hierna gegaan naar een terrein gelegen in het zuiden van Blokzijl, waar nu de Zuiderwalstraat ligt. Dit terrein lag dicht bij de Sas en de havenkolk en werd het “stationsweidje” genoemd. Om te voorkomen dat de bal wanneer er gevoetbald werd iedere keer uit het water van de kolk gehaald moest worden, moest men eerst de kolk afschermen met fuiken en netten.

Na enkele jaren hier te hebben gespeeld moest men noodgedwongen verhuizen naar de Kanaalweg ter hoogte van Luut de Boer. Het terrein kreeg de naam van “het stationnetje’ en had afmetingen van 30 bij 60 meter. Inmiddels was men ook aangesloten bij de voetbalbond afdeling Zwolle. Men speelde alleen competitie met clubs uit Noord West Overijssel. Het “stationnetje” was eigenlijk te klein en lag nogal wat uit het centrum van het stadje.

In de Rietvink kocht toentertijd Wessel Bakker een hoek grond met de bedoeling daar een voetbalveld aan te leggen. In 1929 werd het veld gereed gemaakt om voetbal te spelen. Ook werden de bestuursfuncties overgenomen door Wessel Bakker, met als geestelijk leider Jopie van der Geest. Wessel Bakker werd voorzitter, meerdere bestuursleden waren er niet. De naam “Juliana” werd toen veranderd in B.V.C. (Blokzijlse Voetbal Club).

Als kleedkamer werd de schuur van Anne de Vries aan de Lage Wal ingericht. Men ging dan te voet naar de Rietvink, waar de wedstrijden gespeeld werden. Op 19 oktober 1930 stond de eerste wedstrijd op het programma : B.V.C.- S. S.C.1 uit Steenwijk. Op 30 april 1930 moest er een rechtszitting aan te pas komen om voetbal op zondag toe te mogen staan.

Lange tijd heeft men gevoetbald aan de Rietvink, totdat men in de oorlogsjaren een terrein kreeg aan de Kanaalweg, vlakbij de fam. Mathijssen. Omdat dit terrein op een zandlaag lag was er op dit veld bijna altijd te spelen. Bij de fam. Mathijssen in huis waren de kleedkamers. In die tijd waren de wedstrijden tussen Vollenhove en Blokzijl de hoogtepunten van het seizoen. De wedstrijden trokken honderden toeschouwers. Ook dit voetbalterrein raakte men weer kwijt , maar er werd een nieuw veld aangelegd vooraan de Kanaalweg, waar het huidige complex nog ligt. Op1juni 1950 werd dit veld geopend. De kleedaccommodatie liet nog wel te wensen over. Het omkleden moest gebeuren in de “keet “die was gekocht van Siemen Mooiweer uit Baarlo.

In het seizoen 1954/1955 degradeerde B.V.C. van de eerste naar de tweede klasse, wel werd het eerste op 8 mei 1955 winnaar van de K.N.V.B.beker afdeling Zwolle.

In juni 1956 werd het eerste elftal danig verstekt door de komst van enkele Ambonnezen, o.a. Litai en Waisappy en Salemoni werd trainer. In april 1957 werd het eerste elftal van B.V.C kampioen van de tweede klasse door een overwinning in Den Hulst op U.S.V.

In augustus 1958 werd B.V.C. “Voetbalvereniging Blokzijl”. In het seizoen 1963-1964 werd het zaterdagvoetbal in Blokzijl een feit, noodgedwongen omdat er op zondag geen elftal op de been te brengen was. In een bewogen vergadering in café Sluiszicht werd hiertoe besloten. In juli 1965 werd voetbalvereniging Blokzijl; “Sportvereniging Blokzijl”. Hierin werden de voetbalclub, de gymnastiek en het volleybal ondergebracht.

Op 10 augustus 1969 werd een nieuwe kleedaccommodatie geopend op het sportveld aan de Kanaalweg door burgemeester Nawijn. Op 20 april 1972 werd ,ter gelegenheid van de feestactiviteiten rond “300 jaar stad Blokzijl”, het voetbalveld gereconstrueerd en opnieuw ingezaaid. Het damesvoetbal deed in seizoen 1972-1973 zijn intrede, het team werd in dat seizoen kampioen van de afdeling Zwolle. Helaas was dit van korte duur omdat er verschillende dames er na dit kampioenschap mee zijn gestopt. In januari 1973 wordt de gemeente Blokzijl opgeheven en ondergebracht in een toevoeging van gemeenten, genoemd “Brederwiede”. In augustus 1973 wordt het nieuw aangelegde voetbalveld officieel geopend door burgemeester Blanken.

In 1980 kon er weer een dameselftal in competitieverband voetballen, het is zelfs uiteindelijk gelukt om de hoofdklasse te behalen. In maart 1981 werd er begonnen aan de bouw van een nieuwe kleedaccommodatie op het sportpark, nadat het oude gebouw door de KNVB was afgekeurd. Tot op heden is deze accommodatie nog steeds in gebruik. In de jaren 90 draaide SV Blokzijl altijd bovenin mee in de competitie, de nacompetitie werd verloren. Het lukte helaas niet meer om te promoveren. Wel is het tweede team nog een keer kampioen geworden.

In het seizoen 2002 – 2003 behaalde SV Blokzijl 1 de eerste plaats in de rangschikking. Deze plaats werd gedeeld met Dokkum. Een beslissingswedstrijd in Donkerbroek gaf de doorslag wie er kampioen werd. De wedstrijd werd met 4 – 1 verloren en het eerste elftal van SV Blokzijl werd veroordeeld om twee promotie wedstrijden te spelen tegen Gronitas uit Groningen. De eerste wedstrijd thuis werd met 4 – 1 gewonnen. De uitwedstrijd met 1 – 0 gewonnen. Daardoor promoveerde SV Blokzijl 1 dat seizoen.

Vanaf 2000 beleefde ook het meisjesteam goede jaren, een aantal van hen komen inmiddels uit in het damesteam. Niet zonder succes want in het seizoen 2006-2007 promoveerde het naar de 4e klasse.