Hallo,

Ik ben Gerbrand Smedes, 21 jaar. Ik voetbal vanaf mijn 5e jaar, eerst trainen en op mijn 6e mocht ik dan eindelijk wedstrijden voetballen. In de B’s ben ik gestopt want ik moest mijn brommer betalen en alle kosten die door mij gemaakt werden in het café, daar moest dus voor gewerkt worden op zaterdag. In de jeugd speelde ik mid-mid, want vroeger was ik nog sneller.

Ik woon al mijn hele leven bij Blokzijl, op een boerderij aan de buitenweg. Ik woon er samen met mijn ouders en met mijn 2 jaar jongere zusje Janine. Ook komt mijn lieve vriendin Annelies vaak langs. Mijn vader is leider, Janine voetbalt bij het dames team van Blokzijl en Annelies voetbalt bij de dames van Kuinre. Mijn moeder is vaste supporter bij de thuiswedstrijden van de heren en de dames. De zaterdag staat bij het hele gezin dus in het teken van de voetbal.

Mijn schoolperiode begint ook in Blokzijl, de basisschool zonder moeite doorgekomen, wel was 75% jongens dit leidde 8 jaar lang tot veel rumoer. Toen mocht ik naar Emmeloord, naar het Emelwerda College, hier VMBO-T gedaan, ook zonder moeite doorgekomen, maar dit duurde daarom wel één jaar langer. Nu zit ik op het ROC Friese Poort, ik doe daar de opleiding Mechatronica ben nu in bezig met de allerlaatste periode van 20 weken. Hierna ben ik van plan om nog 2 jaar HBO technische bedrijfskunde te doen, en dan is het wel eens mooi geweest.

Voor mijn laatste stage mocht ik naar het buitenland. Ik heb hier voor Canada gekozen. Ik ga naar het plaatsje Lacombe, dit ligt tussen Calgary en Edmonton. Ik ga samen met een klasgenoot. Wij gaan daar melkmachines, en melkrobots monteren, dit werk is voor mij wel bekend, want in Nederland doe ik dit ook.
Na 2 maand stage gaan wij 1 maand rondreizen, ik blijf er dus 3 maand. Hierdoor kom ik net voor de feesten van Blokzijl terug, maar het voetbalseizoen is dan al wel ten einde.
Al een hele tijd lijkt het me gaaf om in Canada te kijken hoe het daar is, dit is een mooie kans. Nu is alles geregeld en wacht ik af om zaterdag 14 maart die kant op te vliegen.

Ik wens jullie de komende tijd veel succes.
Jullie kunnen mij belevenissen en voortgangen volgen via mijn hyves.
Ik geef de pen door aan Dirk Pieter, zodat hij onder andere wat kan vertellen over zijn vervelende blessure.

Kind regards,
Gerbrand