De veteranen naar “De Kuip”

Zo’n week of 2,5 geleden kwam Arie Vrolijk met de mededeling dat hij via Eredivisie weer 20 kaarten geregeld had voor een eredivisie-wedstrijd. Dit keer betrof het Feijenoord-Roda op zondag 10 mei, tevens moederdag. We besloten de kaarten te accepteren. We zouden ze toch makkelijk kwijtraken. Nu dat bleek in de 2,5 week die volgden een groot probleem te zijn. Uiteindelijk vertrokken we met 14 personen richting Rotterdam. Ronald had zo’n beetje de hele voetbalclub en ook nog niet-voetballers gebeld, maar we konden de overige kaarten “aan de straatstenen niet kwijt”. Zal wel aan moederdag gelegen hebben en anders aan het affiche van de wedstrijd. De weinige Feijenoord-supporter die Blokzijl telt waren zo’n beetje allemaal aanwezig. Want ga maar na, Joop Slagter, Fokko van Beek, Martijn Kuik, Mark Slagter én, op de valreep, Martin Pees, ze waren er allemaal. Martin Pees, zult u zeggen, “maar die is toch voor 020?? Och, vandaag niet, Martin liet zich braaf met een Feijenoord-sjaal behangen en nam het vandaag niet zo nauw. Wat Martin wél goed geregeld had waren de schalen met worst, welke zijn broer Klaas, u weet wel, van die slagerij uit Marknesse, gesponsord had. Klaas, bij deze nog hartelijk bedankt, het smaakte geweldig en we konden het ten zeerste waarderen. We gingen dus met 14 man in een grote 50-persoons bus. Je had in ieder geval de ruimte. Koelkastje aan boord welke gauw gevuld werd met bier en fris. Dit bier had al tot ’s ochtends bij Freddie Aalbersberg in de koeling gestaan, dus hoefde alleen maar op temperatuur te blijven.
Nog even gauw onze Venose helden Bert en Marco opgepikt, en toen via Marknesse en Emmeloord de A6 op.
Na een heerlijk ontspannen reis kwamen we om ongeveer 13:45 uur in Rotterdam aan. De chauffeur heeft ons bij de in aanbouw zijnde moskee afgezet. (Het leek trouwens wel of die minaretten nog hoger waren dan de lichtmasten van “De Kuip” maar dat kán, denk niet dat het zo is, verbeelding geweest zijn)
Goed, toen zaten we nog met 6 overgebleven kaarten. Deze hebben we voor een goede prijs nog kunnen verkopen aan een opkoper. Dat zaakje was Joop wel toevertrouwd. Eindelijk dan konden we naar onze schitterende plaatsen op de 2e ring. Om precies 14:30 uur floot scheidsrechter Kevin Blom voor het begin van de wedstrijd, waarvan de uitslag toch bij voorbaat wel vaststond? Dit zou Feijenoord toch makkelijk winnen. Want stond Roda niet laatste en waren zij de zekere degradant? Niets bleek minder waar. Roda vocht voor iedere meter grond en stond na een half uur dan ook zwaar verdiend met 0-2 voor. Feijenoord stond op dat moment ook al, zéér terecht, met een man minder op het veld. “Onze” Feijenoord-supporters werden al aardig stil en de niet-Feijenoorders lachten zich een ongeluk. Wat een lamlendig zooitje had die “Johan Vlemmix” onder zijn hoede zeg! Het was maar goed dat de tussenstanden bij de andere van belang zijnde wedstrijden zo gunstig waren, anders was de ellende niet te overzien geweest. In de 2e helft kwam 010 goed terug, via een goal van “Das Phantom” Makaay, maar even later was de marge alweer 2 na een zéér goed uitgevoerde counter. De vlam sloeg nog even in de pan na een vermeende handsbal van Roda. In werkelijkheid echter bleek Hofland hands gemaakt te hebben. De bal ging echter op de stip en Feijenoord kwam terug tot 2-3.
Toen echter diezelfde Hofland enkele minuten later met “rood”, na een zeer opzichtige “elleboog”, naar de kant mocht was het pleit beslecht. Hoewel, Makaay was er in blessure-tijd nog dichtbij, maar het recht zegevierde vanmiddag. Na 3 minuten blessuretijd, meer was ook echt niet nodig, floot Kevin Blom voor de laatste maal. Roda bleek na het optrekken van de kruitdampen nog nacompetitie gehaald te hebben.
De meesten van ons gingen direct naar beneden voor een patatje. Daar was het lekker rustig doordat nog afscheid genomen werd van zowat iedereen binnen Feijenoord. Dit was ook het enige waarvoor de handen nog op elkaar gingen.

Na een sight-seeing door Rotterdam, waarbij Jan Kik nog het één en ander uitlegde, kwamen we weer op de A20 richting Gouda. De chauffeur had de rest van het bier weer lekker koel gelegd, en ook de overgebleven 2 schalen vlees waren zo op.
Onderweg nog even contact gezocht met “De Halte”, want we zouden wel niet voor 19:00 uur Blokzijl kunnen bereiken. Hier was men bereid iets langer open te blijven en ons nog van een patatje te voorzien. Hennie en Wim, nog bedankt hiervoor.
Klaas Steenbeek gaf nog een toespraak, daar onze vaste spreker Marco het liet afweten. Hij bedankte Arie voor de kaarten en ook nog de leiders voor het vele werk wat dit seizoen is verricht.

Nog 4 wedstrijden en dan zit het erop. Tevens nog op 6 juni het veteranen-toernooi.

Henk Bakker