Blokzijl weet weer wat verliezen is….

Vandaag de derby in en tegen Klooster. Er zijn 2 wedstrijden in het seizoen die je niet wil verliezen, dat is tegen VHK. De thuiswedstrijd werd met 9-1 gewonnen. De stand op de ranglijst: Blokzijl op de 2e plek en VHK op de laatste plek. Maar dat zegt met zulke wedstrijden niets. Janita had een slecht gevoel voor de wedstrijd van vanmiddag. Er werd nog gevraagd aan ondergetekende of ze ergens rekening mee moesten houden, gezien de verhouding met trainer van de thuisclub, maar deze had niks losgelaten over de bedachte tactiek. Wel wist ze dat het niet gemakkelijk zou worden, VHK speelt de laatste weken wel goed, alleen was het in de wedstrijden net niet, net wat tekort komen, vlak voor tijd verliezen. Aan inzet geen gebrek, alleen het scoren blijkt een probleem voor VHK.  Nou ja, er moest gewoon gewonnen worden door Blokzijl, niks meer en niks minder.

Er werd getost, gewisseld van helft, de wind stond schuin/dwars over het veld en Blokzijl wilde eerst tegen de wind in spelen. Het publiek uit Blokzijl druppelde langzaam het sportpark op terwijl VHK de aftrap nam. Blokzijl liet gelijk van zich zien, binnen een aantal minuten was daar al een kleine kans voor Yvette, maar helaas, de bal ging over.

Na 6 minuten een aanval van Blokzijl, het eindstation was Yvette, die de 0-1 op het scorebord bracht. Dit was wat iedereen bij Blokzijl graag zag, een vroege voorsprong en dit uit bouwen. Het liep iets anders….VHK gaf niet op, ze gingen voor elke bal, kwamen 2 keer gevaarlijk voor Herma, zij bracht 1 keer redding en het was Janita die de bal 1 keer van de doellijn haalde. Dan ben je gewaarschuwd zul je denken…maar niets is minder waar. VHK maakt de 1-1, Herma redde eerst nog, maar in 2e instantie lag de bal alsnog achter haar. Dit was niet de bedoeling, een tandje erbij…maar VHK ontregelde het spel op het middenveld. De voorhoede werd maar moeilijk bereikt, kleine kansjes, maar helaas geen goals. Dan een aanval, het was meer een poeier naar voren, richting de spits van VHK, de grensrechter van Blokzijl was resoluut : buitenspel en stak de vlag omhoog, echter de scheidsrechter vond van niet en het afstandsschot dat daarop volgde, vloog over Herma heen in het doel. Tja, dat was wel even een domper voor Blokzijl. Maar nog tijd genoeg om dit recht te trekken vanmiddag.

Het werd wat onvriendelijker op het veld, wat wel vaker gebeurt in deze derby, het hoort er allemaal bij. Een valpartij op het middenveld, er volgde een kleine schermutseling, tussen 2 speelsters van VHK, en Blokzijl, de scheidsrechter zag er een overtreding in, en kende deze toe aan VHK. De vrije trap werd genomen, de 2 speelsters die het met elkaar aan de stok hadden, gingen  in de 16 meter van Blokzijl nog  verder, waar Janita in 1 keer met een heupzwaai op de grond lag. Dit werd echter niet opgemerkt door de scheids, doordat hij de bal volgde, en de bal was niet in de buurt van deze 2 speelsters. Afijn, Blokzijl probeerde voor rust de gelijkmaker nog te forceren, maar dit lukte helaas niet. De actie duurde net wat te lang, 1 stap te veel, en de kans was verdwenen. Rust…..

Koppen omhoog en winnen hier in Klooster! Binnen 5 minuten kregen we 2 grote kansen, zulke ballen zitten normaal gesproken altijd, maart het leek zo'n dag te worden…..als je zelf niet scoort, dan doet de tegenstander dat wel. En dit was het geval, VHK speelde de achterhoede uit en scoorde de 3-1. Het is dan wel 5 december, maar Blokzijl was niet van plan om voor Sinterklaas te spelen. De ruggen werden gerecht, er werd veelvuldig de aanval gezocht, het laatste kwartier werd er zelfs 1 op 1 gespeeld, maar de bal wilde er vandaag niet meer in. Iemand langs de lijn zei nog : al spelen we tot 17:00 uur, ze gaan echt niet scoren vandaag. Het was frustrerend, voor de speelsters en de supporters. Het lukte gewoon niet. De drie punten bleven vandaag achter in Klooster. Gelukkig verloor SC Emmeloord VR1 hun derby tegen Tonego met 1-2, zo blijft het spannend in deze competitie.

Volgende week de thuiswedstrijd tegen Tollebeek/Nagele VR1, aanvang 14:30 uur.