Oliebollen-actie S.V. Blokzijl enorm succesvol

De jaarlijkse oliebollen-actie van S.V. Blokzijl gaat de boeken in als de meest succesvolle tot nu toe. Ruim 6300 oliebollen werden door de bakploeg gebakken en deze waren in op 31 december zo goed als uitverkocht. Zondag 30 december ’s ochtends om 05:00 uur  is de vaste ploeg van 6 personen, bestaande uit Robert Wuite, Dick Kruithof, Jan Kik, André Neuteboom Spijker, Arie Vrolijk en Henk Bakker, begonnen met de  noodzakelijke voorbereidingen, waarna om 07:00 uur de eerste bollen in de olie verdwenen. Ruim 3000 stuks waren al in de voorverkoop besteld. Voordeel hiervan was dat men 12 ipv de gebruikelijke 10 stuks in een zak kreeg.  180 kg oliebollenmix werd door de bakploeg weggebakken en van de 180 gemaakte emmers beslag moest er slechts 1 worden weggegooid. Om 16:00 uur kreeg men nog  versterking van Hendrik Donker en Robert Holman om te helpen bij het inpakken en het klaarzetten van de bestellingen. Dit vergt uiterste precisie.
Tussen de middag werd de lunch, incl. soep, verzord door Mariejanne Dragt en ’s avonds de warme maaltijd door Annemarie Schoemakers en Marina Bakker. Waarvoor onze hartelijke dank. Bij de koffie was er het gebruikelijke gebak, vanwege de verjaardag van vaste ‘beslag-maker’ Arie Vrolijk. Deze offert ieder jaar zijn verjaardag op om bij het bakken aanwezig te kunnen zijn. ’s Avonds bracht Ingrid Kik nog heerlijke zelf gemaakte gehaktballen voor bij het biertje tijdens de noodzakelijke pauzes. Gedurende de dag kwamen er geregeld eens mensen een kijkje nemen waardoor het al met al een geweldig gezellige dag werd.
De inpakkers hebben hun uiterste best gedaan om elke zak  oliebollen met het predicaat ‘goed’te kunnen bestempelen. Helaas blijkt het toch niet te voorkomen dat er wel eens een oliebol tussen zit die niet helemaal aan de door ons gestelde kwaliteit voldoet. Hiervoor dan onze excuses.
Oudejaarsmorgen vanaf 10:00 ging de ventploeg, bestaande uit zo’n 20  personen op pad om eerst bestellingen af te leveren en de rest gewoon uit te venten.  Hierdoor was omstreeks 12:30 uur weer geheel Blokzijl en alle buitenwegen voorzien van de traditionele oudejaarsavond-lekkernij. Alle venters werden door de activiteiten-commissie nog voorzien van brood en soep. Deze oliebollenactie is zo’n 6 jaar geleden weer nieuw leven in geblazen door het 2e elftal, maar wordt de laatste jaren breed gedragen door de gehele senioren-afdeling. Ook de het meisjes-team heeft geholpen, zij brachten de huis-aan-huis-flyers rond. De C-junioren assisteerden de ventploeg.  De penningmeester kon aan het einde van de dag tevreden de balans opmaken en een aanzienlijk bedrag toevoegen aan de clubkas. Een welkome aanvulling daar de gemeente voor huur van de velden en kleedkamers behoorlijke verhogingen heeft doorgevoerd. Voor kleine clubs betekent dit dat een behoorlijke inventiviteit gevraagd wordt om het hoofd boven water te houden. De jaarlijkse bazaar en de oliebollenactie spelen hier een belangrijke rol in.
Rest ons nog te bedanken de eigenaren van camping “Tussen de Diepen”, voor het ter beschikking stellen van de kantine en keuken. ’s Ochtends vanaf 05:30 uur brullen de branders om 4 frituurpannen op temperatuur te houden, gebruiken we water en brandt de verwarming.  Het was wederom super! Bedankt hiervoor. Tevens  bedanken wij Roelof Kruithof van Rodi voor het gebruik van een extra heater. Het rijzen van het beslag verliep hierdoor weer zonder enige hapering.