Vraag:

Voetbalt Blokzijl 2 boven zijn stand of voetbalt Tonego 4 onder zijn stand?

Vooraf op de stand kijkend, Blokzijl 2 staat keurig op de derde plaats. 7 wedstrijden 14 punten. Tonego 4, staat 12e. Met 2 punten uit 6 wedstrijden bezetten zij de laatste positie in deze competitie.

Vooraf werd er dan ook door de spelers en leiders makkelijk over gedacht. Dat we gingen winnen stond als een paal boven water. Maar wat zou de uitslag zijn. We gingen werken aan ons doelsaldo ten opzichte van de nummers één en twee van de competitie.

Maar niets lijkt wat het is blijkt al gauw.

Het weer werkte in ieder geval al niet mee. In een ijzingwekkende regenkou betraden de twee teams om 15:00 uur (Luttelgeest tijd) het hoofdveld. Tonego 4 begon de wedstrijd agressiever en toonde leuk voetbal, al gauw was duidelijk dat dit niet een makkelijke middag zou worden voor onze jongens. Een zeer goed spelende defensie van Tonego behoedde Blokzijl om door te stoten. Keeper van dienst stond een zeer sterke wedstijd te spelen. Tonego 4 kreeg de mogelijkheden, mag niet zeggen kansen, want het ontbrak hun aan kracht zo gauw ze de zestien meter van Blokzijl bereikten. Daar stond onze "Ausputzer" Richard Jägers zijn mannetje.

Vooraf was afgesproken, door afwezigheid van onze keeper Sander Driezen, dat Marco ten Wolde de 1e helft en René Groen de 2e helft zouden gaan keepen. Maar dit was vooraf de gedachte. Opnieuw, niets blijkt wat het is! Alles ging anders dan vooraf gedacht. Blokzijl voetbalde inspiratieloos, slap en posities werden niet gehouden. Coaching door medespelers werd menigkeer in de wind geslagen. De gemakzucht vooraf eisde zijn tol in de wedstrijd.

Maar desondanks komt Blokzijl  op een voorsprong. In de 18e minuut neemt Martin Pees vanf rechts een vrije trap. Hij bereikt René Groen op  de zestien meter, die op zijn beurt de bal doorkopt op de vrijstaande Carlo Noordwijk. Carlo kopt vanaf 5 meter de bal langs de keeper. 1 – 0. Het vervolg van de 45 minuten kabbelde op een dezelfde wijze voort. Marco hield keurig netjes zijn netje schoon. De 1 – 0 ruststand werd bereikt. Het verdiende geen schoonheidsprijs maar ook drie punten uit een slechte wedstrijd wordt tot een kunst verheven.

In de rust moeten er omzettingen gedaan worden.

We moeten het afkloppen, maar zoals het nu gaat met de spelersopkomst en de bezette trainingen ziet de toekomst van het 2e van Blokzijl er positief uit. Een groot compliment naar de gehele selectie van het 2e. Elke week minimaal 14 man met de wedstrijd. Wat een luxe! Maar ja, dat geeft ook weer problemen. 3 wissels betekent dat er elke wedstrijd 6 personen gewisseld worden. En dat moet bij sommigen nog even doordringen. Een ieder moet speelminuten krijgen.Maar we hebben er geloof in dat dit een kwestie van tijd is. Ook wordt er dan (eerlijkheidshalve) wel eens gekeken naar het resultaat.

De afspraak Marco en René ging in ieder geval niet door. René zijn voetbalkwaliteiten waren hard nodig tegen het verrassend sterke Tonego. Marco bleef keepen. Het blijkt in de 2e helft dat Tonego er nog een schepje bovenop doet, ze zijn nog agressiever dan de 1e helft. Wat soms uitmondt in een grove overtreding, maar dat hoort ook bij het voetbal. Het wordt grimmiger, wat uiteindelijk leidt, na 60 minuten, tot een 5 minuten straf voor Hein van 't Oever en zijn directe tegenstander. Goede oplossing van de goed fluitende scheidsrechter. Tegen het fysieke voetbal van Tonego waren we vooral in de aanval niet opgewassen deze middag. Ons, normaal sterke, aanvalsduo Everard en Lo waren onzichtbaar deze 2e helft.

Maar door een solo-actie van onze "Man of the Match" René Groen werd de wedstrijd na 70 minuten op slot gegooid. René zette zelf zijn aanval op in de middencirkel. Door zijn doorzettingsdrang zette hij zichzelf vrij voor de keeper. 2 – 0. Het was klaar, het fysieke van Tonego werd minder en Blokzijl kwam beter aan het voetbal toe. Nog even een speler er uit lichten deze tweede helft. Johannes Lok. Ingevallen in de rust, liet zien dat zijn kwaliteiten per seizoen aan het groeien zijn. Klasse Johannes!

In de 89e minuut werd uiteindelijk, door een mooie aanval over links, Marco dan toch verschalkt. De eindstand werd bereikt. De nul werd weer niet gehaald. Maar was ook niet helemaal terecht geweest, gezien het spelbeeld van de wedstrijd.

Al met al de conclusie van de 1e vraag van het verslag. Blokzijl 2 heeft deze middag onder zijn stand gevoetbald. En Tonego 4 voetbalt het gehele seizoen al onder zijn stand gezien de ranglijst. Deze ploeg verdient een hogere plek gezien het getoonde voetbal.

Op naar volgende week waar we FC Meppel 8 om 13:30 uur thuis ontvangen.