10 man B1 pakken winst in Tollebeek

Om 8:55uur vertrokken de talenten richting Tollebeek en ongeveer 25 minuten later kwam men aan op het zeer fraaie sportpark. Er is de laatste jaren veel veranderd bij de v.v. Tollebeek en men is met recht trots op wat er allemaal staat en sinds kort ook ligt, een nieuw kunstgrasveld. Blokzijl B1 kon veel van het idee en de bespreking na bijna 20 minuten in de prullenbak gooien waarin een aanvaller van Blokzijl terecht met rood van het veld moest vertrekken. Men weet met wat aanpassingen, veel inzet en beleving met 10 man de drie punten te pakken.

Vanaf de eerste minuut probeert Blokzijl vol druk te zetten maar soms deden er een aantal zonder pal wat passief mee dus kwam Tollebeek er soms vrij simpel uit. Beide teams krijgen in de eerste fase geen grote kansen al had Blokzijl er meer uit moeten halen door sneller de lopende mensen te zoeken in en rond de 16 meter. Na ongeveer 20 minuten veel drukte in het strafschopgebied van Tollebeek maar de bal wil niet goed vallen. In een flits is het “tik, schop en rood”…. Aanvaller Blokzijl kreeg een schop en hij denkt niet na en schopt terug en dat werd waargenomen door de prima scheidsrechter, terecht rood en Blokzijl met 10 man.

Er veranderd niet erg veel aan het spelbeeld al gaat Blokzijl iets eerder de lange bal spelen. Vlak voor de pauze heeft Cor Knoppers te veel hinder en moet het veld verlaten. De rust kwam op een prima moment, er moest wat doorgenomen worden en ook moest men wat anders gaan staan.
Aan de “koppies” is wel te zien dat er een soort van vastberadenheid is en dat ze er voor gaan om toch minimaal een punt te pakken met 10 man en gezien het spelbeeld moet dat er ook wel inzitten.

De 2e helft in enkele minuten onderweg en Blokzijl krijgt een vrije trap schijn van het doel op 25 meter. Al vele weken worden daarin wat zaken gemeld en vandaag viel het kwartje en was men scherp bij een 2e bal. Jelle neemt een prima vrije trap waar de keeper moeite mee heeft, Bart Jan is alert voor de 2e bal en kopt de 0-1 binnen. Tollebeek lukt het niet om met een man meer overwicht te krijgen al is men soms gevaarlijk middels hun snelle en handige rechter aanvaller. Vaak lost de defensie het goed op door die kant wat meer ondersteuning te geven. Dan 1 moment waarin Jelle keurig doordekt en een opkomende middenvelder oppakt maar dan is de “assistentie” weg en de handige aanvaller van Tollebeek kan er door. In eerste instantie staat keeper Bjarne in de weg maar kan de bal niet vasthouden, 1-1. Na dit doelpunt gooit Blokzijl er nog een schepje bij en er komt wat los en met aardig wat risico ging men meer en meer ten aanval. Opkomende backs, centraal Jelle die regelmatig mee op kwam en er komen wat kansen. Bjarne moet nog één keer in actie komen en weet bijzonder fraai een goed geplaatst schot uit zijn doel te houden. Voor Tollebeek erg zuur dat zeg eens 5 seconden voor tijd Roelof zijn goede wedstrijd beloond ziet worden met een doelpunt, de winnende!
Het was ook zo een beetje Roelof zijn laatste adem, wat een arbeid en kilometers vandaag. Erg mooi dat het dan “beloond” word met de winnende voor Blokzijl.

Met 10 man moesten er wat zaken anders en moest men in grote lijnen afstappen van het idee. Een groot compliment naar het team hoe ze er mee zijn omgegaan en nog meer hoe men de strijdt aanging met een man minder. Voetballend soms rommelig en niet goed maar als het team zo ten strijde gaat en er zoveel energie in legt dan zit er (met 11 man) nog veel meer. Het lijkt soms dat er wat moet gebeuren voor dat men brengt wat nodig is om wedstrijden te winnen. Zaak elke wedstrijd met 11 man zo te beginnen, dan is er nog aardig wat mogelijk dit seizoen.

Volgende week speelt Blokzijl B1 in Sint Jansklooster tegen VHK B2. Bij een overwinning sluit men aan bij de eerste 4, een nederlaag betekend een aardige afstand naar de bovenste in deze competitie.