Vandaag de wedstrijd tegen de dames van SC Emmeloord. Vorig seizoen deed Emmeloord lang mee om de strijd voor het kampioenschap in onze klasse, maar aan het eind van de competitie eindigden deze dames achter Blokzijl, die de 2e plek op de ranglijst pakten.

Uit in Emmeloord werd destijds verloren, thuis werden de punten wél gepakt. Vandaag was het voor Blokzijl zaak om te winnen, om zo in het spoor van nieuwkomer VVI te blijven. Deze staan namelijk bovenaan, zonder verliespunten.

Om 15:00 uur werd er afgetrapt door Blokzijl. We zochten direct maar het doel op van Emmeloord, er werd goed druk gezet, op de verdediging van Emmeloord, dit resulteerde in kleine kansjes. Zaak was om de snelle aanvalsters van Emmeloord niet veel ruimte te geven, hier hadden beide backs van Blokzijl hun handen vol aan.

Toch kwam de grootste kans na een kwartier voor Blokzijl. Marjolein kon na een mooie steekpass richting de keepster lopen. Ze plaatste de bal keurig langs de keepster, binnenkant paal, maar helaas rolde de bal weer het veld in, in plaats van over de achterlijn.

Emmeloord had al gauw in de gaten dat ze aan Marjolein de handen vol hadden en er werd gewisseld.  Helaas voor Marjolein kreeg ze iemand bij haar te staan die niet alleen bijna net zo snel was, maar ook af en toe een schop niet schuwde. De overtredingen die werden begaan op haar waren vanmiddag niet op 2 handen te tellen. Emmeloord kwam niet in hun spel en reageerde hun frustraties af op enkele speelsters van Blokzijl. Dit kreeg een wisselwerking, waardoor de wedstrijd wat onsportief werd.

De scheidsrechter leidde alles in goede banen en hield het bij : dit is de laatste waarschuwing! Schijnbaar had niet iedereen bij Emmeloord dit gehoord, want Marjolein werd weer hard geraakt, dit kwam de boosdoener op een tijdstraf van 10 minuten te staan. Vrije trap Blokzijl. De bal wordt door Emmeloord onderschept en met een poeier naar voren gewerkt. Janita kreeg de bal niet goed weggewerkt en met een steekpass kon de linksvoor van Emmeloord alleen op Herma af, ze faalde niet. Daar stond Blokzijl ineens met 0-1 achter, terwijl, gezien de kansen het al 3-0 had kunnen staan.

Tot de rust kwam hier geen verandering meer in. Vlak voor de rust kwam Willeke aangelopen, pas bevallen, zo'n 6 weken terug en tot verbazing van menig publiek, zagen ze ook haar voetbaltas bij de kinderwagen staan.

In de rust ging ze omkleden en maakte haar rentree. Gelukkig staan opa en oma altijd als trouwe supporter langs de lijn en konden zij even op hun kleinkind letten. Goed, Willeke erin voor Paula en Mariska erin voor Renah.

De 2e helft kon beginnen,  binnen 5 minuten stond het al 0-2. De 1e 20 minuten leek het wel alsof Blokzijl niet meer vooruit kwam. Geen bal kwam goed aan. Niks lukte. En dan ga je tegen jezelf voetballen. Gelukkig profiteerde Emmeloord hier verder niet van. Ze scoorden nog wel, maar de dame stond in buitenspelpositie.  Het lukte Blokzijl daarna om af en toe gevaarlijk te worden. Maar het scoren bleek een probleem. Marlolein kreeg het op haar heupen, ze soleerde door de verdediging heen, vlak voordat ze uit zou halen werd ze van achteren neergehaald, in de 16. Penalty dus. Maggie nam plaats achter de bal. Het schot was hard, strak……maar die verdomde lat zat in de weg. Onderkant lat, weer in het veld en een prooi voor de keepster. De koppies gingen even hangen. Je voelt het dan gewoon, het is zo'n middag dat niks lukt. En als er dan irritaties en frustraties komen, vooral met de tegenstander, dan wordt het helemaal lastig.

Toch wist Blokzijl de 1-2 nog te maken. Maggie scoorde na een voorzet van Marjolein. Dit gebeurde zo'n 5 minuten voor tijd. Blokzijl probeerde nog de gelijkmaker te forceren, die zeker verdiend was gezien de kansen, maar helaas lukte het vandaag niet. Met lege handen stapten we van het veld. Volgende week de (licht)wedstrijd tegen CVVO in Lemmer. We spelen om 16:30.