Blokzijl trad op deze druilerige zaterdagmiddag aan tegen Sneek. In de uitwedstrijd werden we nog helemaal suf gespeeld op het kunstgras van Sneek maar vandaag op de akker van Blokzijl zou het anders moeten. Blokzijl heeft na de winterstop nog geen punt kunnen bijschrijven en tegenstander Sneek maar 1 schamel puntje. Als er mogelijkheden voor Blokzijl zouden zijn dan was het wel vandaag.

De voorbereiding liep eigenlijk net zoals zo veel wedstrijden dit seizoen. Geluk bij een ongeluk voor Blokzijl was dat de B junioren geen wedstrijd hadden zodat die met maar 4 man sterk ons kwamen helpen. En hoe ! 3 jongens begonnen in de basis en de 4e kwam er de 2e helft meteen in. Met een geweldige inzet en beleving hielden ze zich keurig staande tussen de grote mannen.

Aanvoerder Peter Oosterkamp, dit seizoen al op meerdere posities neergezet begon vandaag zelfs als keeper omdat de vaste doelmannen van Blokzijl, Dennis, Bertin, Sander en Marco allen verhinderd waren. Peter maak je de pis niet meer lauw ondertussen en trok de handschoenen aan om onder de lat te gaan staan. De 1e helft was van Blokzijlkant de beste helft van het seizoen. Met Rutger, die zijn 2e wedstrijd dit seizoen speelde erbij werd het makkelijker voor anderen om een bal kwijt te kunnen. Mark Benus, de nestor en senior van het team, ontpopte zich in de spits tot kwelgeest van de verdediging van Sneek. Nick Mondria had ons op voorsprong kunnen brengen maar hij schoot net te haastig op doel terwijl hij rustig een hoekje had kunnen uitkiezen. Achterin hadden Gerbrand, Robin, Jelle en de steeds meer doorschuivende Gerard de zaakjes aardig onder controle. Sneek voetbalde van achteruit wel heel makkelijk en heeft een paar vaardige spelers in het team. Ze breien alleen net even teveel waardoor de meeste aanvallen strandden op de zestienmeter bij Blokzijl. Als er dan een balletje doorkwam dan was Peter daar om de ballen rustig op te rapen. Terwijl iedereen bijna toe was aan de thee, kwam Blokzijl op voorsprong. Door middel van een vloeiende combinatie door het centrum kwam de bal bij Mark die met een verfijnde pass de diepgaande Gerard alleen voor de keeper zette. Gerard, cool als altijd, rondde bekwaam af en tekende zo voor zijn eerste goal van het seizoen. Mooier kan je de rust niet ingaan.

* Pupil van de week Joppe had al geconstateerd dat Martin zijn energie en hamstrings op waren en adviseerde leider en trainer om Martin te wisselen voor Robin. Uiteraard werd dit advies meteen opgevolgd.

Onze andere Robin, sterk spelend zoals we van hem gewend zijn stond zijn back positie af aan B junior Joep die wederom liet zien dat hij een 1e elftalspeler gaat worden.

De 2e helft had Blokzijl het zwaar. Het kwam amper onder de druk uit van Sneek dat gemakkelijk voetbalde. Peter redde ons tweemaal met evenzoveel fantastische reddingen van de gelijkmaker maar was bij de derde poging van Sneek kansloos. 1-1 met nog een dik half uur te gaan. Aan de zijkant voelde men de bui al aankomen. Zou Blokzijl dit vast kunnen houden of niet. Op het middenveld moesten Bert Jan, Roelof en Rutger steeds vaker een tandje bijzetten om de aanvalsgolven van Sneek op te vangen. Met nog een tien minuten op de klok was de pijp leeg bij Jelle die de Sneekspits in de broekzak had. Tijd om de 43 jarige Carlo Noordwijk in te brengen. Op het trainingsveld is hij niet meer te vinden maar hij is er zaterdags altijd bij om bij Blokzijl de selectie aan te vullen. Deze voormalige goalgetter uit Noord Holland is meestal op zoek naar een panna bij de tegenstander maar vandaag bezorgde hij Blokzijl de 3 punten. Koud een minuut in het veld zette hij Blokzijl op een 2-1 voorsprong door een perfect genomen corner van Bert Jan bij de 2e paal binnen te tikken. Bij B junior Roelof ging het lampje ook langzaam uit maar omdat alle wissels waren verbruikt ging hij op z'n tandvlees door. Wat een karakter voor een pas 16 jarige ! Blokzijl ging voor de 3 punten en ging er helemaal voor. 1 minuut voor tijd kopte een speler van Sneek de bal terug maar Carlo stond nog na te hijgen van de aanval daarvoor. Hij pikte dankbaar de bal op en liep zo door naar de Sneek doelman. Met een bekeken schuivertje zette hij zo de eindstand op het scorebord en waren de 1e punten van 2015 binnen voor Blokzijl. Een prima teamprestatie van het onderaan staande Blokzijl waar de B junioren het voortouw namen in deze wedstrijd en niet over zich heen lieten lopen.

Luister naar wedstrijdverslag op Luister 527 door Richard Jägers