22 maart, voor S.V. Blokzijl stond de uitwedstrijd op het programma tegen S.V. Hielpen. Deze week te horen gekregen dat Marcel Westerhof zijn laatste wedstrijd inmiddels al heeft gespeeld voor de blokzijligers, door zijn nieuwe aanstelling is hij niet in staat om zaterdags te kunnen voetballen, tevens bereikte ons het nieuws dat Mark Benus knie problemen heeft en de komende tijd ook niet beschikbaar zal zijn. Denny Pathuis was geschorst, even was er de veronderstelling dat Rob Leijten ook geschorst was, maar een geluk dit was niet zo. Hij had geregeld dat hij zou gaan werken, maar kon op het laatst toch nog regelen dat hij gewoon mee kon. Door deze afwezigen moest trainer Ton Ernst een beroep doen op “good old” Richard Jägers en Robin de Boer vanuit het tweede.
Op het winderige veld van S.V. Hielpen begon S.V. Blokzijl in een 4-3-3 opstelling en de opdracht was vroeg druk zetten en kort erop zitten. S.V. Blokzijl begon sterk en al na 8 minuten stond er een 0-1 voorsprong op het scorebord. Mede geholpen door de wind in de rug kon rechtshalf Martin Pees opkomen via de rechterkant en een mooie voorzet belandde voor de voeten van Rob Leijten en deze wist de ver voor zijn doel staande keeper te passeren met een geplaatste lob. Alles wat in de eerste 8 minuten goed ging werd vergeten en met nog 82 minuten te spelen leek het wel of S.V. Blokzijl dacht dat de buit binnen was. Onderlinge irritaties, spelers laten lopen, concentratie verlies zorgden voor een dramatisch spelbeeld. Hierop besloten ook de scheidsrechter en S.V. Hielpen een duit in het zakje te doen. Dit resulteerde in een rommelige pot voetbal dat zelfs de vijfde klasse onwaardig was. Een te korte terugspeelbal van Rutger Prins gaf de spits van S.V. Hielpen een doorgang op keeper Teune die kansloos moest toekijken hoe de spits de 1-1  op het scorebord zette. Ondanks slecht spel creëerden beide ploegen kansjes, waarbij S.V. Blokzijl de betere mogelijkheden kreeg. Net naast, over en anders te slap ingeschoten zorgde voor onderlinge irritatie. Dit werd mondeling na elkaar duidelijk gemaakt, terwijl juist voetbal een spelletje is waar je je voeten moet laten spreken. Op het hoogtepunt liet Pieter de Jonge dan toch zijn voeten spreken. Vlak voor rust gaf de zeer gedreven Dick van Eerde een voorzet op maat waarna Pieter alles irritatie in het schot legde en vol overtuiging de 1-2 binnen kegelde.
In de rust hielp trainer Ton Ernst de ploeg te herinneren dat het toch echt makkelijker is om tegen de tegenstander te gaan voetballen i.p.v. van tegen elkaar. Tegen de wind in was de opdracht duidelijk. Compact voetballen en op balbezit spelen. En hopen door snelle counters de voorsprong uit te breiden. Waar S.V. Blokzijl en ook S.V. Hielpen de tweede helft met een andere instelling dan de eerste het veld opgingen besloot de leidsman om de tweede helft zijn prestaties uit de eerste helft te evenaren zo dan niet uit te breiden. Dit resulteerde in een doodgefloten tweede helft. Het scheelde wel dat beide ploegen hier hinder van ondervonden. De grensrechter van S.V. Hielpen bood hulp door een aantal keren voor buitenspel te vlaggen wat niet aan de orde was. S.V. Hielpen probeerde wel druk te zetten maar tot echt grote kansen kwamen de mannen uit het friese stadje niet. Aan de andere kant benutte S.V. Blokzijl de geboden ruimtes en kwamen er grote kansen voor Pieter, Rob en Dick, maar helaas konden ze deze niet tot doelpunten promoveren.
Echt in de problemen kwam S.V. Blokzijl niet meer en kunnen er drie punten bij geschreven worden aan blokzijlse kant. Wanneer S.V. Blokzijl de hele wedstrijd had gevoetbald zoals ze de eerste 8 minuten had gevoetbald dan was er een zeer overtuigende overwinning geweest met een mooiere uitslag wat een ploeg vertrouwen had gegeven voor de resterende wedstrijden. Ook nu weer maakten de mannen van Ton Ernst het vooral zichzelf onnodig moeilijk. Uiteindelijk nemen we drie punten mee, heeft Richard laten zien dat hij door zijn ervaring en spelinzicht een toegevoegde waarde was. En ook Robin de Boer bedankt voor de bijdrage.
Gisteren kregen we te horen dat het huis van onze hoofdsponsor door blikseminslag getroffen is, langs deze weg willen we als eerste elftal en begeleiding de familie Mondria veel sterkte wensen!!!!
Volgende week een vrij weekend (inhaal), en daarna de thuiswedstrijd tegen Scharnegoutum. Aanvang 14:30 op sportpark “De Uiterdijken”