Na de nederlaag van vorige week moesten de dames van Blokzijl de draad weer oppakken. Het wordt moeilijk om nog kampioen te worden, maar we willen graag bovenin eindigen natuurlijk. Dit betekent dat we de eerstkomende wedstrijden eigenlijk gewoon moeten winnen. Rond half 2 vertrokken de dames richting de Knipe. Na een heel avontuur in de auto waren we eindelijk aangekomen in het kleine dorpje. Toen Jan bij ons in de kleedkamer kwam om de tactiek te bespreken, kwamen we er achter dat we nog maar tien minuten hadden om in te lopen, dus snel alles nog even opwarmen en beginnen aan de wedstrijd.

De verdediging bestond uit Denise, Marianne, Paula en Janita, met Janine op doel. Het middenveld werd bezet door Renah, Nienke en Marleen H. De voorhoede was als vanouds met Marjolein, Marleen G en Yvette. Mirjam en Kitty begonnen als eerst op de bank
Monique die helaas nog geblesseerd is, was natuurlijk mee om haar team aan te moedigen.
Karin is helaas ook nog geblesseerd, ze kon niet aanwezig zijn, daarnaast was Marion ziek en Leonie kon ook niet meedoen.

In het begin van de wedstrijd was het een beetje aftasten. Iedereen zocht haar plek op en haar vrouwtje. De dames van Blokzijl konden opgelucht adem halen wanneer Yvette de 0-1 maakte. Dit was toch een goed gevoel. Jammer genoeg was Read Swart ook op zoek naar hun doelpunt en dit lukte dan ook. Na een vrije trap die werd tegen gehouden, kwam de bal uiteindelijk nog bij een speelster van Read Swart en die maakte het mooi af door de bal over de keepster heen te spelen. Vanaf dat moment was de wedstrijd aardig in evenwicht, van beide kanten kwamen er kansen, maar geen doelpunten. Met de stand 1-1 gingen we de rust in.

In de rust zijn er verder geen wijzigingen doorgevoerd. We kregen vooral te horen dat we wat feller moesten zijn, we waren té lief en té afwachtend.

Na de rust werden we inderdaad wat feller, we gingen meer combinaties maken. Na ongeveer vijf minuten kwam het tweede doelpunt voor Blokzijl, weer gemaakt door Yvette, die de bal veroverde en daarna de keepster goed uitspeelde. Na dit doelpunt is het een lange tijd 1-2 gebleven, dit voelde niet helemaal veilig. We wisten dat we snel een 3e doelpunt moesten maken want anders zouden we ons zelf in de problemen werken. Read Swart maakte namelijk de indruk dat ze erg graag de 2-2 wilde maken. Gelukkig kwam ongeveer een kwartier voor tijd dan eindelijk de 1-3. Een lange bal van de keeper werd opgevangen door Yvette, zij speelde zichzelf vrij waarna ze de bal aan Marleen G gaf, die twijfelde geen moment en schoot mooi in. Een paar minuten later werd de overwinning helemaal definitief door Marjolein, ze maakte de actie zelf en beloonde dit met een doelpunt. Het eerste schot van haar kon de keepster nog tegenhouden maar die liet de bal weer los, Marjolein was er snel bij en tikte de bal er alsnog in. De grens stond met zijn vlag omhoog voor buitenspel, maar dit was onzin. Gelukkig zag de scheids dit ook in en het doelpunt telde gewoon en het was 1-4.
Read Swart bleef er in geloven, maar het mocht niet baten. De wedstrijd was gespeeld en eindigde in een verdiende overwinning voor Blokzijl. Op naar volgende week, thuis tegen Heerenveense Boys.

Janine Smedes