Het leek op sportpark IT JOO te Oudega op een eenvoudige overwinning voor Blokzijl uit te draaien.

De wedstrijdbal werd door Tinus en Alie Galema aangeboden de uitbater van de ”PLOATS” in Blokzijl heeft in Oudega 12,5 jaar het dorpshuis gerund.

Ook zoon Pieter werd belicht in het programma blaadje, Blokzijl begon met goed combinatievoetbal alleen de eindpass was mede door de harde wind nauwelijks het eindstation.

Maar het overwicht was groot zonder noemenswaardige kansen, toch opende Blokzijl de score via Martin Pees hij reageerde alert voor de goal uit een hoekschop van Pieter Galema.
Uit de draai schoot Martin de bal meedogenloos binnen.
Zat de ploeg na 20 minuten al op rozen? Het leek van wel want Oudega moest zich beperken tot verdedigen.

De 0-2 leek een kwestie van tijd maar aanvallend was het te rommelig met veel balverlies en een zwakke eindpass.

Toen het moment van Gerard, hij besloot in zijn eentje om de wedstrijd in de 39e minuut te verlaten.
De onmisbare kracht op het middenveld liet zijn kop hangen en accepteerde de aanwijzingen vanaf de kant en zijn medespelers niet.
Zijn op dat moment zwakke mentale weerbaarheid en eigenzinnige gedrag resulteerde in een onbegrijpelijke wissel met grote gevolgen voor de ploeg.

Ron kwam de ploeg versterken maar door het vertrek van Gerard moest er onnodig positionele wisselingen toegepast worden.
De laatste weken draaide de middenas uitstekend met veel loopvermogen,combinatievoetbal, corrigerend werk en scorend vermogen.

Blokzijl ging met een 1-0 voorsprong de rust in, met het gevoel dat er wat te halen viel.
Na rust leek de ploeg van slag, het alles of niets spelletje van Oudega, veel diepte zoekend bracht verdedigend veel onrust waar Niek duidelijk zijn draai niet kon vinden en veel onrust veroorzaakte.

Het was wachten op een tegen doelpunt en die viel in de 60e minuut Stefan wilde op de helft van de tegenstander Martin inspelen maar de te zachte bal werd door een verdediger onderschept.
De diepe pass werd door eerst Niek uit te kappen omgezet in de 1-1 Gerrit Marten Jansen bleek trefzeker.
Blokzijl verloor de slag en bij de oranjehemden begon het te lopen, ook bij de 2-1 was de actie van Niek ongelukkig Aede Hoekstra profiteerde optimaal.

In de 75e minuut werd de wedstrijd onderbroken voor onweer, hagel en een zwart wolkendek.
Het leek in het scenario van Blokzijl te passen, eindigen in grote mineur.

In een alles of niets poging na de hervatting, waarin ook nog een Oudega speler snel rood kreeg, vergat Blokzijl langszij te komen.
Dirk Pieter en Martijn kwamen erin voor de moe gestreden Martin en Stefan.

Martijn Kuik, Boaz en Pieter de J kregen kansen om gelijk te maken maar, de bal vloog in alle gevallen net naast of er zat nog een voet tussen of keeper De Vries was het opstakel.
In de 89e minuut sloeg Oudega definitief toe het was wederom Hoekstra die de genade klap uitdeelde 3-1.
Blokzijl achterlatend met een enorme kater want de serie 12 uit 4 werd genadeloos onderbroken.
Weg 4e plaats waar we met elkaar aan toe waren, maar door de ongedisciplineerdheid van het omschreven incident mag het team de wonden likken.

Zaterdag wacht in een derby FDS dat eerder in Blokzijl op de counter met 2-4 won.

Speler van de week: Gerbrand Smedes die in zijn rol bleef en zijn ploeg aanvallende impulsen gaf, maar ook hij moest toestaan, dat Oudega langzaam maar zeker beter werd.