Zaterdag 9 februari 2013.

Zaterdagmorgen, het lijkt er op dat de wedstrijd niet doorgaat. 8.00 uur geen telefoon of smsje gehad van Olde Veste. Dus de kantine even gebeld, ……gaat door. Arie smst gaat het wel door joh. Theo, ik heb niks gehoord. De leider gebeld, jep het gaat door. Okay we komen er aan.

In een wel erg super mooi weer, volle bak zon(-1c) vertrekken we richting Steenwijk.
De velden liggen er prima bij. We spelen op een gewone grasmat.
Olde Veste E5 speelt tweede klasse dus we kunnen even kijken hoe we daar het tegen doen. We staan op het punt te beginnen, maar waar is Lucian? Pissen? O daar komt ie aan.
De meiden…………Ja nog aan het omkleden. Nee meen je niet, hangt er een spiegel ofzo. We gaan beginnen met de boys. Achter: Steven en Krijn. Midden links, Lucas, rechts Stan en in de midden Janick. Daan start in de punt.
We starten goed, bal aan nemen en spelen. Olde Veste staat onder druk. Janick krijgt de bal en schiet raak, hoog in het doel 0-1. Zo dat is super.
De meiden zijn inmiddels gearriveerd. We mogen er zeker nog niet in. Arie; “nee je zult ff moeten wachten”.
De bal wordt van man tot man gespeeld. Wat gaaf om te zien dat ze vanuit positie spelen en bal aannemen en directe passing toepassen. Olde Veste komt niet bij hun eigen doel vandaan.
Blokzijl creëert vele kansen. Daan schiet 2 a 3 keer snoeihard op doel. Via combinatie voetbal komen Janick, Lucas, Manon en Stan in scoringskans. Krijn zet de turbo aan, niemand kan hem volgen. Omdat de bal iets te ver van de voet gaat komt hij net te kort om te scoren.
Steven schuift in en met de corners voert hij de druk op bij Olde Veste. Die lijken totaal overbluft door Blokzijl E2. Ze weten het ff niet meer.
Dan de beloning. Corner, Manon speelt de bal half hoog voor. Janick vangt de bal op(alla Messi) met de hak en via zijn gezicht belandt de bal bij Daan. Die schiet direct raak, 0 – 2.
Weer een aanval van Blokzijl vanuit links opgezet. Echter staat heel Olde Veste aan die kant. Dus denkt Stan verplaatsen die bal, hij speelt hem naar de vrijstaande Manon die de bal in de loop meeneemt en de keeper passeert, 0-3.
Huppa goed man, wat gaat het super.
Rust……………….
Olde Veste zorgt voor ranja. Top ondanks de kou hebben de spelers dorst. Dat is een goed teken want dat houdt in dat ze gedreven zijn en inzet getoond hebben.
Tweede helft, je ziet Olde Veste denken, nu wij. This is our moment. Daar dacht Lucas anders over. Een opgezette aanval die over een schijf of 6 gaat, belandt na een schot van Lucas in het netje, 0-4. Dat was het dan voor Olde Veste, ze komen niet meer aan aanvallen toe. De coaches en meegereisde ouders, genieten van wat deze kinderen laten zien. Ze spelen Olde Veste E5 helemaal zoek.
Ook toen de keeper en laatste man van Olde Veste even dachten, jij pakt hem toch, was Janick er als de kippen bij en wist 0-5 te scoren.
Het enige waar je iets op aan te merken kon hebben is dat ze er 10 goals in hadden kunnen leggen, maar er werd gespeeld op basis van aannemen en passen, kortom er werd gevoetbald. Voor een neutrale toeschouwer een lust voor het oog.
Daan wist na weer een actie, nu vanaf rechts ingezet door Esmee, speelt Janick in die de bal verlengt naar Daan en die vervolgens de bal in de goal schiet.

We bleven kansen krijgen, Esmee op de goal af, Lucas schiet keihard naast, Steven net naast, Janick treft de keeper, Manon schiet maar schot ook net door de keeper gekeerd, Stan geeft lekker de balletjes voor zodat een ander een kans krijgt. Krijn knalt er nog twee keer op volspeed langs, maar helaaaas. Daan schiet het weiland er achter aan flarden. Ze gaan net over.
Lucian heeft niet te veel te doen en gaat mee ten strijde. Goed om eens te kijken wat dat oplevert. Best wel eng gaat hij dicht op de aanvallers van Olde Veste staan, anders heeft het geen zin. Ga je 6 a 10 meter van de aanvallers staan, ben je kansloos bij een bal die net voor de aanvaller valt. Het enige wat niet prettig is als de speler van Olde Veste Lucian uitkapt, maar dat is de risk you take. Super voordeel is dat, de druk maximaal blijft, waarmee Olde Veste geen kans krijgt er uit te komen, want de bal wordt direct weer in de aanval gepompt.

Dan weet Olde Veste te profiteren van ons experiment. De bal gaat langs de verdediging en de aanvaller kan de bal in het doel schieten 1-6.
Met deze eindstand valt te leven mede omdat er gespeeld is over veel schijven, posities zijn ingenomen en de passing snel en direct was.

Groot compliment aan het team. We gaan vol vertrouwen de voorjaarscompetitie in. Zaterdag 23 februari spelen we tegen Steenwijk E2 en we hopen nog een sterke tegenstander te strikken voor een door de weekse avond. Dit om zaterdag 2 maart, optimaal, te starten met de competitie.