Na een reeks van mindere resultaten trof  S.V. Blokzijl afgelopen zaterdag titelkandidaat L.V.V. Friesland uit Leeuwarden. S.V. Blokzijl had te kampen met wat afwezigen; Thomas Bremer zit voor stage in Ierland, Erwin Vrolijk en Kevin Topelen zijn geblesseerd en Stefan Zwanenburg en Marcel Westerhof (aanvoerder) hadden arbeidsmatige verplichtingen. Hierdoor was trainer Ton Ernst genoodzaakt om Jelle Pauwels (B-junior) en Johannes Lok (tweede) mee te nemen als respectievelijk twaalfde en dertiende man.
Eenmaal aangekomen in Leeuwarden ging de selectie eigenlijk te laat de kleedkamer in en was er maar weinig tijd om de gebruikelijk warming-up te doen. Dit en de wat teleurstellende trainingsopkomst en hoe hier mee om word gegaan zorgde ervoor dat Ton Ernst voor de wedstrijd al een korte donderspeech moest houden om iedereen op scherp te zetten.
De wedstrijd begon met één minuut stilte wegens een overlijdensgeval bij de thuisclub. Na de aftrap werd al snel duidelijk dat L.V.V. Friesland voor de overwinning ging en zette vroeg druk, S.V. Blokzijl probeerde doormiddel van compact spel met snelle omschakelingen Pieter de Jonge en Rob Leijten te bereiken. De eerste mogelijkheden voor L.V.V. Friesland bestonden voornamelijk uit wat schoten van afstand, waar keeper Bertin Teune geen moeite mee had. Hetzelfde gebeurde aan de andere kant waar S.V. Blokzijl ook doormiddel van schoten uit de tweede lijn het vijandelijke doel onder vuur nam. Na een half uur was daar de lange bal richting hun rechterspits, Martin Pees genoot zichtbaar van het mooie weer en reageerde wat vertraagt op deze lange bal. Waardoor de spits van L.V.V. Friesland door kon op doel. Middels zijn snelheid wist Martin de spits te achterhalen en met hulp van Bertin kon deze kans onschadelijk gemaakt worden. L.V.V. Friesland bleef een licht veldoverwicht hebben en creëerde voor rust nog een drietal kansen, maar telkens vonden de voorwaartsen de in de wedstrijd groeiende Teune op hun pad en met een paar knappe reddingen zorgde hij ervoor dat S.V. Blokzijl de rust inging met een 0-0 op het scorebord. S.V. Blokzijl had moeite om tot echte mogelijkheden te komen.
In de rust werden er wat spelers van posities gewisseld, zodat we wat meer druk naar voren konden zetten en de ruimtes die achter de verdediging liggen konden gaan benutten. Verdedigend stond het verder prima en met dezelfde elf begon S.V. Blokzijl aan de tweede helft.
In de tweede helft was het vooral L.V.V. Friesland dat nadrukkelijk op zoek ging naar de openingstreffer hun voorstopper ging herhaaldelijk mee naar voren, maar werd prima opgevangen door het centrale duo op het middenveld Mark Benus en Ron Grendelman. Met Dick van Eerde naast Pieter kon S.V. Blokzijl er gemakkelijker uit komen en na 10 minuten resulteerde dit in een vrije trap net over de middellijn. Rutger Prins gooide de bal in de zestien en deze werd doorgekopt en plots lag de bal voor de voeten van Ron Grendelman en deze haalde doeltreffend uit. Alles wat L.V.V. Friesland een warm hart toe draagt ging er van uit dat het doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel. Maar de scheidsrechter was resoluut en keurde het doelpunt terecht goed. Na de 0-1 ging L.V.V. Friesland nog nadrukkelijker op zoek naar de aansluitingstreffer. S.V. Blokzijl stond goed georganiseerd te voetballen in de tweede helft en elke aanval kon worden afgeslagen of belande naast en over het doel en anders troffen de mannen van L.V.V. Friesland wel de uitstekende keepende Bertin Teune. Een keer tikte hij de bal voor de voeten van de spits weg en nam daarna de spits mee naar de grond met een penalty als gevolg. Helaas voor de mannen L.V.V. Friesland belandde de bal op de paal en bleef het bij een 0-1 stand. Door de ruimtes die ontstonden kreeg S.V. Blokzijl ook nog goede mogelijkheden. Pieter de Jonge probeerde middels een lob de keeper te verschalken maar deze redde met een knappe redding en vanuit een vrije trap belandde de bal op het hoofd van Pieter, maar deze vond de keeper op zijn weg om definitief de drie punten veilig te stellen. S.V. Blokzijl kwam verder niet in de problemen en ook de 6 á 7 minuten blessure tijd hielpen L.V.V. Friesland niet.
Deze overwinning had veel weg van de thuiswedstrijd waar ook met 1-0 werd gewonnen en waar L.V.V. Friesland een penalty miste. Belangrijkste van deze wedstrijd is dat S.V. Blokzijl weer eens weet te winnen en dat er als een team is gevoetbald.
Volgende week ontvangen we Espel op sportpark “De Uiterdijken”, de vorige wedstrijd ging helaas verloren en hopelijk kunnen de mannen van Ton Ernst zich revancheren.

Peter Oosterkamp