De eerste wedstrijden van het seizoen probeert S.V. Blokzijl onder leiding van Richard Jägers hun wedstrijden te spelen vanuit een behouden systeem en dan proberen door positiespel en opbouwen van achteruit de voorwaartsen te bereiken. Dit gaat niet onaardig en voor een uurtje trainen in de week is erop het spel weinig aan te merken. In de voorbereiding op het duel tegen IJ.V.C. werd ons medegedeeld dat we zouden gaan spelen op kunstgras, enige euforie was te bespeuren bij de trainer aangezien dit voor ons positiespel wel eens voordelig zou kunnen uitpakken.
Dan is het zaterdag 4 oktober, 14 man selectie als grensrechter hadden we de beschikking over Ron Grendelman die geschorst was voor deze wedstrijd en bereid was mee te gaan als grensrechter om zo het team toch te ondersteunen. Een prachtige dag waarin alles lijkt mee te zitten voor S.V. Blokzijl. Tas mee, leiders mee, niks vergeten in een uitwedstrijd, dat is al unicum dit seizoen. De zon schijnt en alle ingrediënten voor een prachtige dag liggen in het verschiet, want na de wedstrijd is er in Blokzijl een heus hapjes buffet geregeld door het dames team van de plaatselijke S.V. Het enige wat ons nog rest is op dierendag/offerfeest de 3 punten mee te nemen naar huis. In de praktijk liep het toch allemaal net even wat anders.
Er waren teveel overeenkomsten betreffende dierendag/offerfeest om ook maar enige illusie te hebben dat er wat te halen viel voor de Blokzijligers. Ten eerste het technisch duo, B.Uffels en Jägers, haal de punten weg en het woordje en, dan is de eerste link met 4 Oktober al gemaakt. En laat IJ.V.C. nou een team hebben met jonge en gretige honden dan is de tweede link al snel gemaakt. Om de derde overeenkomst er ook maar gelijk in te gooien was dat aan het eind van de wedstrijd Blokzijl als een stel makke schaapjes waren afgeslacht. Na 90 minuten stond er een 13-0 uitslag op papier en ook al zijn we een weg ingeslagen met de vereniging, en dat we een keer een flinke zeperd om de oren kregen was ook wel bekend, maar in een wedstrijd waar je eigenlijk niets te vertellen had en alleen maar kon proberen tegen te houden kwam dit toch wel hard aan. Vanaf minuut één nam IJ.V.C. het initiatief en waar je normaal denkt aan een flitsende felle start van 10 minuten bleek dit het gehele wedstrijdbeeld te zijn van een gretig goed en goed combinerend IJ.V.C. Duidelijk was te merken dat de trainingen en thuiswedstrijden in het voordeel van de uit de 4de klasse gedegradeerde ploeg waren. Sporadisch werd er wel degelijk goed opgebouwd vanuit de Blokzijl defensie en werden de middenvelders ook regelmatig gevonden, alleen de vervolg stap werd door IJ.V.C. goed uitgeschakeld. Constante druk op de bal en daarna snelle omschakelingen zorgden voor een 4-0 ruststand. Richard Jägers had waarschijnlijk al een raar voorgevoel in zijn maag en werd gewisseld met maagklachten en ook D.P. Lok was in de eerste helft al naar de kant gehaald. Met nog een wissel achter de hand werd er begonnen aan de tweede helft. Meestal neemt een ploeg met een duidelijk veldoverwicht en een 4-0 voorsprong vaak wat gas terug, maar hier gaven de IJlstenaren geen gehoor aan en met 22 minuten op het scorebord was de stand al 9-0, met nog 23 minuten te gaan was het echt overleven geblazen en uiteindelijk was de eindstand 13-0 en is het voor S.V. Blokzijl belangrijk om in de volgende thuiswedstrijd tegen EBC de rug te rechten en de drie punten op Sportpark “De Uiterdijken te houden”.