Zaterdag 10 mei
In de regen vertrekken 6 auto’s richting Emmeloord. Allen hebben ze een doel, punten halen uit de wedstrijd tegen Flevoboys F12. Vorige keer 0-2 verloren en hadden we best veel kansen.

F2 bestaat uit 11 spelers vandaag, Mathijs is er niet helaas. Jammer want ook Mathijs zou graag een keer willen winnen en heeft daar ook hard voor gewerkt  de laatste weken.
Van een W-up kun je niet spreken, het regent zo dat als je warm loopt je eigenlijk koud wordt. Daarnaast is er op het veld waar wij gaan, nog een wedstrijd aan de gang. Onze tegenstander is even wat oplettender want de penalty’s worden genomen en dus komt er een doel vrij. Op zich geeft het niet want we hebben het gevoel dat het vandaag niet de doorslag zal geven.
De scheidsrechter(14-15 jaar oud schat ik) komt zich netjes voorstellen. We spelen 8-8 want de tegenstander heeft er 9 en dus houden die zo 1 wissel over.
De wedstrijd begint en we gaan gelijk vol op zoek naar de bal. Ze willen graag scoren en je ziet dat ze daar alles voor aan het doen zijn. Ballen worden gepasst, naar elkaar. Ballen worden verovert. De posities zijn ingevuld. Alleen is de balans een beetje zoek. Het middenveld vergeet bij balverlies iets verder te gaan zakken en de verdedigers Sem en Niek vallen naar harte lust mee aan. Waarbij Sem het meeste gaat en er achter in een paar gevaarlijke acties ontstaan. Niet omdat zij beter zijn maar omdat wij ze laten lopen en alleen voor de aanval kiezen. Typisch Nederlands!
We krijgen dan ook bijna een hartverzakking als een speler alleen op Kylian afloopt en Kylian blijft, koste wat het kost op de doellijn staan. Harry geeft meerdere keren aan dat ie uitmoet lopen. Maar Kylian denkt; “Weet je wat voor energie me dat kost en die bal tegen me hoofd daar sta ik echt niet op te wachten”. Ik pak m wel op de doellijn. Niek sprintte zijn longen uit zijn lijf om als nog de bal te pakken! Top werk geleverd Niek. Maar Kylian had vandaag gelijk, ze schoten mis of naast?
Sem liep zich helemaal leeg en was daardoor vaak te laat voor de tegenaanval.  Waardoor Kylian nog een keer in gevaar kwam. Kylian maakte zich super breed op de doellijn en wist daarmee de tegenstander dusdanig te imponeren dat die dus naast schoot,  pfff weer een redding gemaakt, dacht Kylian.
Jan Hinze speelde weer als een spits. Kreeg aardig wat kansjes, maar de keeper had m of hij ging net naast. Luuk, Louis en Mats kwamen er in. Ze moesten voor wat meer druk zorgen. Louis zou de bal er nog bijna inleggen nadat hij twee man was gepasseerd, maar helaas net niet. Mats dacht ik blijf wel wat hangen anders lopen ze er zo doorheen. Luuk zag je dan voor dan weer achter,  zn teamgenoten helpen.
Lucinda vandaag niet fit, buikpijn, passeerde twee man en passt de bal naar Jan Hinze. Die recht op de goal af ging. Mats roep nog: “Knal m er in hè dit keer”?  Louis zegt: “Ik ga wel aan de kant hoor, maak de weg voor je vrij”. Caithlin zegt: “Moet ik die gosert ff aan de kant zetten”. Een knipoog en een schijnbeweging van Jan Hinze zetten hem voor de keeper. Hij deed wat Mats riep, schoot de bal er in, 0-1 voor Blokzijl. Wat een feest, juichen en elkaar in de armen vliegen want WE STAAN VOOR!
We blijven doorgaan met aanvallen tot de rust.
Kort een gesprek met de groep. Mensen, we staan voor net als in Vollenhove,  maar we zijn er nog niet. Sem en Niek blijven meer achter. Ga je wel mee dan direct terug naar je positie zodat we de tegenstander geen ruimte geven. Middenveld,  jullie iets verder laten zakken, zodat je de tegenstander meer opvangt en zo Niek en Sem helpt met het verdedigen en Jan Hinze meer en meer in stelling gaat brengen.
In de tweede helft krijgen we nog 2 keer een hartverzakking. De eerste, een speler van Flevoboys, loopt door de verdediging. Huh dat kan niet. Maar wat doet Kylian? Hij blijft staan en strekt z’n kin op, om te zeggen “Kom maar op hoor ik haal m er echt wel uit”. De tegenstander schoot mis, ik denk dat ie echt bang werd van onze keeper. Met de bibber in de benen, was het schot niet goed genoeg. Zooooo dat zal toch niet waar zijn dat ze nu hadden gescoord. Ben je 95% in de aanval.
Het tweede moment gaat de geschiedenis in en zal ook als we 80 zijn nog genoemd worden. Blokzijl in de aanval. Niek veroverd de bal en schiet de bal naar voren. Daar waar Jan Hinze stelling heeft genomen achter de laatste man van Flevoboys. Wat een pass, kippevel. Jan Hinze neemt hem niet aan, maar loopt mee in de snelheid van de bal. Hij wil aanleggen voor de 0-2 om daarmee deze aanval te benutten . Fluit de scheidsrechter……………
Iedereen is verbouwereerd.
Wat hebben we gemist…….?

Zowel de tegenstander als de ouders kijken met de ogen van …huhh!

Hè …? zegt Theo whats up? Coach van de tegenstander:”Wat doet ie nouuuuuu?

Scheids komt er aan en geeft aan,  dat Jan Hinze…. buitenspel staat!

Het gesprek wat daarop volgt is kort. De coach van de tegenstander is duidelijk, hier had je nooit mogen fluiten, geef Blokzijl een vrije trap en snel door. Prettig dat een coach van de tegenstander hier heel reëel is en helder.
Er werd niet meer gescoord. Daarmee was de eerste overwinning van F2 een feit. Nogmaals jammer dat Mathijs er niet bij was,  maar het is ook jou overwinning want jij hebt in al die andere wedstrijden net zo hard geknokt!
Terugkomend op de scheidsrechter. Je kunt een punt hebben, als er een speler continu voor blijft hangen,  alleen bij de F en E pupillen kun je nooit fluiten voor buitenspel.
Je kunt alleen de coach aanspreken op het feit dat een speler constant voor het doel blijft hangen.

F2 heeft vandaag gespeeld als team en daarmee de eerste overwinning binnen gehaald. Zowel de ouders als de coaches waren super trots op de spelers.