Vandaag eindelijk de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2014-2015. Een seizoen wat voor Blokzijl in het teken zal staan van overleven. De sfeer staat als belangrijkste punt genoteerd en dan gaan we wel zien wat er verder van komt. De afgelopen bekerwedstrijden leverde 3 nederlagen op maar het getoonde spel met de spelers die beschikbaar waren was hoopvol. Espel stond vandaag op het programma en waar we nu mooi op tijd waren bleek dat we de shirtjes in Blokzijl hadden laten staan. Zo begon de wedstrijd bijna een kwartier later dan gepland, en Blokzijl trad aan zonder warming up . Blokzijl kwam het eerste kwartier niet echt in het stuk voor maar gaf ook bijna niets weg. Een paar miserabele afstandsschoten van Espel werd Bertin niet warm of koud van. Espel voetbalde wel iets makkelijker en liet Blokzijl van achteruit niet makkelijk opbouwen.  Blokzijl beperkt zich tot verdedigen en spits Mark staat er dan vaak alleen voor tegen een drietal verdedigers. Stefan moet er na 25 minuten vanaf, die moest zich op zijn werk melden. Bert Jan kwam hem vervangen.  Na een half uur valt ineens de 1-0 voor Espel. Een schot(je) van een meter of twintig werd onderweg van richting veranderd door een Blokzijler been. Terwijl Bertin de ene hoek in dook, verdween de bal in de andere hoek. Hoe lullig kun je achter komen !. Maar ja daar zullen we dit seizoen wel vaker mee te maken krijgen. Vlak voor rust kroop Blokzijl wat meer uit zijn schulp. Een corner van Peter kwam volgens velen op de arm van een Espel speler maar de scheidsrechter zag het niet en kon er du ook niet voor fluiten. Thomas werd vlak daarna op links de diepte in gestuurd en zijn schot verdween voor de goal langs. In de rust tevreden gezichten bij Berry en Richard. De stand was daar geen aanleiding voor maar hoe er gevoetbald werd door en vooral met elkaar wel. Kijken of we de 2e helft nog langszij kunnen komen.

Espel had de tactiek gewijzigd. Ze zetten ons niet meer meteen vast maar lieten ons van achteruit rustig opbouwen. Blokzijl had het eerste kwartier wat meer balbezit maar het eerste gevaar kwam van Espel. Weer een afstandsschot ging via de vingertoppen van Bertin tegen de lat en daarmee kwam Blokzijl goed weg. Jelle kwam Martin vervangen en van achteruit schoof Ron steeds meer door om meer druk naar voren te kunnen geven. En in de 65e minuut had dat dan resultaat. Een 2e handsbal van Espel werd nu wel waargenomen door de scheidsrechter en nu wees hij (twijfelend) naar de stip. Peter meldde zich achter de bal, maar waar hij tegen SVBS in de beker nog netjes een hoek koos, besloot hij nu keihard uit te halen. Helaas tegen de doelman aan en Blokzijl kreeg niet de treffer die ze wel verdienden. Cor Knoppers werd er nog ingezet om meer gevaar via de linkerflank te creëren waar hij uitstekend voor de dag kwam. De volgende mogelijkheid voor Blokzijl diende zich aan en na een fraaie opening van Peter had Bert Jan zijn schot meer verdiend maar die zeilde over. Espel deelde een kleine 8 minuten voor tijd de genadeklap uit met de hulp van de scheidsrechter. Op de middellijn werd er overduidelijk een overtreding gemaakt op een Blokzijlspeler. De scheidsrechter bracht ook de fluit naar de mond maar floot niet en liet Espel doorgaan. Het schot van de zestien werd echter gekraakt door Robin maar de bal ging met een boog over de uitgekomen Bertin heen en de 2-0 was een feit. Wat een domper voor Blokzijl dat zeker een gelijkspel verdiende want Espel wist in de hele wedstrijd ook geen een uitgespeelde kans te creeren.  Blokzijl gaat volgende week dan maar thuis proberen de eerste punten van het seizoen binnen te halen.