Vandaag de uitwedstrijd tegen EBC op het programma. Voor menigeen een wedstrijd waarin er winstkansen voor Blokzijl werden bedacht. Ondanks de uitslag had er vandaag voor de Groen Witten veel meer ingezeten.
Op een winderig sportpark kon Blokzijl aantreden zonder de vaste doelmannen Bertin en Dennis die beide verhinderd waren. Good old Marco ten Wolde, pas 48 jaar geworden, was bereid gevonden om de keepershandschoenen vandaag aan te trekken en zodoende Blokzijl uit de problemen te helpen. Duidelijke instructie vooraf was niet meegaan in het lange halen snel thuis voetbal van EBC maar juist voetballend proberen de voorwaartsen zien te bereiken.

De 1e tien minuten waren hoopvol voor Blokzijl. In balbezit werd er geprobeerd verzorgd te voetballen, helaas kwamen we niet gevaarlijk voor de goal van EBC. In de 14e minuut hadden we dan de kans om de score te openen maar de voorzet van Peter werd eerst door Robin gemist en in 2e instantie ook door Mark. 10 minuten later stond er een 3-0 achterstand op het scorebord voor Blokzijl. En de ene goal viel nog knulliger dan de ander. Gerard verloor op de laatste man positie de bal waar je hem juist niet wilt verliezen en voor de spits van EBC was het een koud kunstje om de 1-0 te maken. 2 minuten later lag de 2e er al in waarin we verdedigend ook geen al te beste beurt maakten. Bij de 3-0 kon de beste man van EBC dmv een ingooi zo maar doorlopen richting Marco die opnieuw kansloos was. Vlak voor rust de 4-0 door een zondagsschot van de linkerkant die gedragen door de harde wind zo de rechter kruising in waaide.

Daar zaten we dan in de rust in de kleedkamer. Er werd leuk gespeeld maar we keken al wel tegen een 4-0 achterstand aan. Tijd voor de begeleiding om de youngsters Cor en Roelof (beide B junioren) er de 2e helft in te brengen voor Robin en Carlo.

De 2e helft was het eenrichtingsverkeer op de helft van EBC richting hun doelman. Blokzijl speelde nu voor de wind en speelde de beste helft van het seizoen. Aanval na aanval werd er opgezet en omdat Mark iets meer teruggetrokken speelde en uitblinker Gerbrand de ballen snel wisten te verplaatsen door simpel en vaak snel te spelen kwam EBC er niet meer aan te pas. Peter zorgde ervoor dat er in de spits een aanspeelpunt stond die met maximaal 2x raken de buitenkanten wist te bereiken. Beide B junioren Cor en Roelof draaiden hierin moeiteloos mee waaruit je kunt opmaken dat de vele trainingsarbeid van deze jongens zich gaat uitbetalen. Blokzijl kwam echter niet tot hele grote uitgespeelde kansen en had de pech dat elke laatste bal net niet goed viel. EBC kwam er af en toe nog uit met een venijnige counter waarbij Gerbrand 10 minuten voor tijd nog een penal tegen kreeg. 5-0 werd uiteindelijk de eindstand van een sportieve pot voetbal. Omdat Hielpen de punten binnen hield tegen Oudega wordt de laatste plek weer overgedaan aan Blokzijl.

Komende zaterdag mag Blokzijl de rode lantaarn weer proberen aan Hielpen te geven als in Blokzijl de wedstrijd Blokzijl- Hielpen op het programma staat.