Desz E2 – Blokzijl E2, de 3 punten in de pocket en mee naar Blokzijl.

Met nog twee wedstrijden te gaan was het zaterdag Desz E2 de tegenstander van Blokzijl E2.
Gehavend vertrok de ploeg naar Zwartsluis. Steven Vrolijk was op weg naar Londen en Stan v/d Linde was aan het crossen met de familie in Duitsland.
Ook Arie Vrolijk was er niet en die verzorgd normaal de wisselingen en het materiaal.
Nou het wisselen was snel opgelost, die hadden we niet.
Materiaal, even wat mensen op de hoogte brengen dat we niet de ballen moeten vergeten mee terug te nemen. Vorige keer in Rouveen hadden we alles laten liggen en moest Marja ff langs Rouveen de ballen ophalen.
Met drie auto’s gingen we met 7 spelers naar de Sleus, we wilden luxe zitten. Manon en Esmee waren al in de kleren. Dat scheel echt heel veel tijd, ze waren nu direct klaar.
De moeders haalden een bakkie koffie, ik nam de technische en tactische bespreking door.
Aangezien we met 7 man waren konden we niet 50 minuten aanvallen. Dus iedereen kreeg te horen hoe hij of zij moest voetballen. Hieronder zie je wat ze mee kregen en wat ze er mee gedaan hebben.
Lucian, moest actief mee keepen. Laten horen dat hij er is. In de wedstrijd was Lucian steeds meer de keeper op doel die liet zien dat hij de bal wilde hebben.1 foutje koste een doelpunt, maar dat vergeet ie ook nooit meer. Nee hij was vandaag de keeper die aanwezig was en de bal pakte wanneer het moest. Zijn tijd nam om de bal het veld in te brengen. Zijn beste wedstrijd van het seizoen.

Lucas werd opgesteld als verdediger, en wel degene die de spits van de tegenstander uitschakelt. Wat Lucas lastig vindt, is zich te focussen. Je moet hem constant bij de les houden. Einde eerste en tweede helft was Lucas gefocust, bij elke bal. De tegenstander kwam er niet aan te pas. Gaaf om te zien dat hij dan steeds op tijd  is en de bal heeft. Hij genoot er zelf ook van.

Krijn de snelle man moest in gevallen van nooit de tegenstander opvangen. Hij moest het team coachen zodat iedereen zijn posities innam. Hij had het druk maar wist alles goed te organiseren. Wat een goser, zijn snelheid doet elke aanvaller verbleken. Aanvallend mocht het vandaag niet teveel zijn, maar af en toe ging hij mee en dat was genieten.

Esmee kreeg de taak om het spel te verdelen. De rechts en links midden aan te spelen. De spanning was op haar gezicht af te lezen. We hebben het nog eens rustig doorgenomen voor de wedstrijd. In de wedstrijd waren er momenten dat ze zowel in de aanval, als in de verdediging onhoudbaar was. Dat resulteerde in veel reddingen, pasjes en schoten op doel. Ook zij speelde een van haar beste wedstrijden van het jaar.

Janick, links op het middenveld. Verdedigend de opkomende spelers opvangen en aanvallend schieten op doel, voorzetten aanval op rechts shaduwspits positie in nemen en afronden.
De eerste aanval was raak, de keeper zal nog niet helemaal wakker geweest zijn want het schot van Janick heeft ie niet gezien, 0-1. Super lekker beginnen, plus het bepaalde het verloop van de wedstrijd. Blokzijl E2 liep voor uit en Desz liep achter de feiten aan.

Daan op rechts, kreeg de zelfde taak als Janick. Opkomende mensen opvangen en niet als rechtsback gaan spelen dat kost ons de aanval. Bij een aanval op links moeten de rechtsmidden doorlopen naar het centrum om zo als een schaduwspits te fungeren.
Desz had moeite met Daan en moest alle zeilen bij zetten om hem van het scoren af te houden. Schot met links ging rakelings over. Daarnaast zorgde deze druk ervoor dat Desz, startend met 3 aanvallers, al snel een aanvaller in moest leveren om mee te verdedigen.
Manon, kreeg als opdracht voorin te sleuren en knallen zodat de tegenstander geen tijd krijgt op te bouwen. Daarnaast lichaam er in en het duel aangaan. Balletje breed leggen voor het middenveld.
Door Manon stagneerde elke aanval van Desz. Ze hield in haar eentje 3 man bezig. Eigenlijk wist de verdediging van Desz geen raad met haar. Het is dat ze door het zwoegen een sleuren veel energie verspeeld had, anders had ze zeker 2 keer gescoord. Nu kwam ze net even wat kracht te korten om goed te kunnen afronden. Maar wat een knokster, top, kippenvel.

Bij een 0-1 kwam Lucian uit zijn goal, wat hij super goed deed. Daardoor was hij eerder bij de bal, maar de pass door het midden belande bij een Desz speler en die kon hem niet missen. Daardoor werd het 1-1. Lucian baalde als een stekker, maar dit vergeet ie nooit weer. Volgende keer speelt hij de bal gewoon over de zijlijn.

Leren is met vallen en opstaan, daar horen dit soort dingen bij.

Na de rust ging Blokzijl door en kregen ze de gevaarlijkste momenten. Natuurlijk ging Desz druk zetten om tot scoren te komen. Dat zou ze bijna gelukt zijn, echter had de scheidsrechter moeten fluiten voor een overtreding op Esmee. Hij liet doorgaan en uit dat schot kwam een doelactie. Waarbij Janick de bal in twee keer de bal wegschoot. Ik zag hem zeker op de lijn en dat dacht de scheids ook. Het publiek schreeuwde dat de bal er een halve meter over was. De eigen scheids dacht daar anders over.

Hij had ook gewoon moeten fluiten, dan was dit niet gebeurt. Weer een voorbeeld dat je gewoon voor alles moet fluiten waar het hoort, kinderen of niet. Je moet er toch niet aandenken dat hieruit een goal was voortgekomen.

Blokzijl nam menig aanval over en bij de 12de aanval wist Daan de bal snoei hard langs de keeper te knallen. Kansloos lag de keeper op de grond en Daan stond juichend van plezier te genieten van de 1-2.

Daarna hebben ze het zeg maar professioneel uit gespeeld. Geen kans meer weg gegeven en het tempo uit de wedstrijd gehaald. Desz was niet bij machte tot scoren te komen en hiermee verdient E2 een dikke pluim.
De aanwezige moeders en broer van de trainer waren trots op Blijkzijl E2, en met recht. De penalty’s was een formaliteit, de 3 punten zaten in de pocket, mee naar Blokzijl.

Theo Dragt