DESZ DA1- Blokzijl DA1 5-6

Zaterdag 13 maart, de inhaal wedstrijd tegen DESZ stond vandaag op het programma. DESZ, nooit de favoriete tegenstander van Blokzijl. Al vanaf de jeugd is de uitwedstrijd tegen DESZ een wedstrijd waarbij je op zaterdagmorgen altijd kriebels in de buik bij krijgt. Veel strijd, nooit sportief en een team dat goed op elkaar is ingespeeld. Deze competitie heeft DESZ nog geen punt laten liggen. Dit komt vooral omdat de dames uit Zwartsluis nog maar vijf wedstrijden hebben gespeeld, wegens de vele afgelaste wedstrijden in de eerste seizoenshelft.
Maar goed, kwart voor elf vertrokken de dames vanaf sportpark de Uiterdijken, de meeste met kriebels in de buik, zenuwachtig voor wat ging komen. Een team dat niet helemaal compleet was, maar dat was niets nieuws dit seizoen. Dus Leonie maar uit de oude doos getrokken om ons doel te verdedigen, en Lotte uit Duitsland opgetrommeld om ons ook komen te versterken, uiteindelijk toch met 13 dames op pad, richting Zwartsluis. Eenmaal (veel te vroeg) aangekomen op het sportpark, werd er nog even gekeuveld in de kantine. De droom van Janine werd uitgebreid besproken, de uitkomst van de wedstrijd zou volgens haar droom 11-10 worden. Niemand had gedacht dat zo’n korfbal uitslag nog zo in de buurt zou komen bij de werkelijkheid.
Ook bij het omkleden in de kleedkamer had niemand echt een goed voorgevoel over de wedstrijd, DESZ was compleet, dat betekende vijftien dames, de genoeg wissels om de wedstrijd door te komen. De grootste zorg voor Blokzijl was de conditie van vele dames, die was vooral aan het licht gekomen na de training van de woensdag ervoor. Na een korte voorbespreking van de wedstrijd, in gezelschap van een ander damesteam wat ons in de kleedkamer vergezelde (zij hadden ook gewonnen, dus dat gaf ons hoop) werd begonnen aan de veel te korte warming-up. Maar ook dat zijn de dames van Blokzijl gewend. Na nog een kort maar krachtige oppep-speech van Jan, begonnen we aan de wedstrijd.
De eerste helft verliep op een manier die eigenlijk niemand had verwacht, binnen vijf minuten kwamen we op voorsprong, door een mooie solo van Marjolein die vier dames van DESZ plus de keepster het nakijken gaf, en binnen een kwartier stond er al 0-2 op het scorebord door een doelpunt van Marleen G. Een droomstart voor Blokzijl, die DESZ het eerste half uur eigenlijk niet in de wedstrijd lieten komen. Vooral in het begin wist de voorhoede van DESZ niet wat ze moesten beginnen tegen de defensie van Blokzijl. Het stond goed georganiseerd maar ook deze organisatie kon niet voorkomen dat DESZ de 1-2 maakte. Dit doelpunt leek de ommekeer te zijn, DESZ kwam het laatste kwartier van de eerste helft steeds beter in de wedstrijd. Ze creëerden nog een aantal kansen, waar Leonie nog een knappe redding had. Het 3e doelpunt aan onze kant kwam dan ook op een goed moment, het was weer Marjolein die het net wist te vinden, en ook de 1-4 werd gezien als een bevrijding. Maar DESZ bleef komen en het leek alsof de rust voor ons net iets te laat kwam, vlak voor rust wist DESZ nog een keer te scoren. Met een stand van 2-4 gingen we een kopje thee drinken. Dit had eigenlijk niemand van te voren kunnen bedenken.
Ook Jan was tevreden, het eerste half uur was niets op af te dingen, goed voetbal van onze kant en deze riante voorsprong leek de unieke kans om DESZ in eigen huis te pakken. Ook Jan had opgemerkt dat het laatste kwartier moeizamer ging. De slechte conditie leek bij Blokzijl al op te spelen, dus de wissels werden ingebracht, doorwisselen was deze wedstrijd toegestaan. Dus, de voorsprong verdedigen en de punten mee naar Blokzijl, dat was de opdracht! Kopje thee leeg, Dylan een schone luier en we waren weer klaar voor de 2e helft!
En de tweede helft was niet goed voor je hart, de 2-5 voorsprong lag al vrij snel in het net, dit leek niet meer mis te kunnen gaan. 3 doelpunten voorsprong mocht je toch eigenlijk niet meer uit handen geven. Maar één minuut later lag de bal ook aan de andere kant achter Leonie. De wedstrijd bleef spannend maar DESZ kreeg de overhand. De kansen van de thuisploeg stapelden zich op, bij een aanval van DESZ vond er een lichte worsteling plaats, binnen de 16 meter, tussen Marleen Holtland en haar directe tegenstandster. Die ging op de grond liggen, maar de scheids zag er geen strafschop in. Een unicum want alle scheidsrechters die we eerder hadden getroffen in Zwartsluis had de bal zeker op de stip gelegd. Door het oog van de naald, laten we dat maar zeggen. Maar de 4-5 van DESZ was in de maak, een ingestudeerde vrije trap lag pardoes achter Leonie. De spanningen liepen hoog op en er werd van beide kanten wel wat tikjes uitgedeeld. Maar dit was niet vreemd, want het was natuurlijk wel DESZ waar we tegen speelden. De dames van Blokzijl bleven vechten, en dit resulteerde in nog een doelpunt aan onze kant, het vijfde doelpunt van Marjolein was een feit, 4-6! Met nog 10 minuten op de klok leek dit genoeg. 3x scoren zou DESZ nooit meer lukken, of toch wel. Binnen de 16 meter ging een speelster van DESZ over de knie bij Janita, dit keer kon de scheidsrechter er niet onderuit, een penalty moest worden gegeven. Maar gelukkig was Leonie vandaag in vorm, een ietwat zwak genomen strafschop werd door haar gestopt, waarbij de meest irritante speelster van DESZ het nodig vond om door te glijden op Leonie. Dit zorgde nog voor en opstootje wat afliep met een sisser. De wedstrijd werd uitgespeeld, één minuut voor tijd scoorde DESZ nog de 5-6.Dit zorgde voor nog een aantal minuten billenknijpen maar de afloop was goed. DESZ in eigen huis verslagen, met korfbaluitslag, 5-6!!
Jan was trots op de vechtlust die iedereen heeft getoond, het team was super blij met de punten! Een ideale middag in Zwartsluis, die wel wat koud eindige, helaas was de douche niet warm te krijgen! Maar ook dat kon de pret niet drukken…

Groetjes, Monique!