Statistieken…..Vanmiddag de 1e ronde van de knock-out fase tegen FC Meppel/Alcides VR1. Deze dames zijn vorig seizoen gepromoveerd uit de 5e klasse en staan nu bovenin in de 4e klas. Voor ons een onbekende tegenstander. Wanneer deze dames ons sportpark betreden,komen we gelijk al tot de conclusie dat ze erg jong zijn. " dat wordt sjouwen, en er achter aan rennen vanmiddag" dachten we gelijk. De leiders maakten even kennis met elkaar, terwijl wij ons rustig gingen omkleden. Ronald kreeg het seintje dat we zover waren en kon beginnen aan zijn praatje. De leider van de tegenstander had mooie en goede statistieken. Zijn dames scoren gemiddeld per wedstrijd 6 doelpunten, ze krijgen er gemiddeld per wedstrijd 0,5 tegen. Winnen eigenlijk alles, zijn goed in combinatie voetbal en watervlug. Op kunstgras…. nou, in Blokzijl hebben we een heerlijk veld, niks geen kunst aan. En aan statistieken doen wij niet. Gewoon, hatseflats, eigen spel en door naar de volgende ronde. Dat was het doel van vanmiddag. Onder toeziend oog van onze kersverse mama Marleen, haar man Sander en dochter Lynde, begonnen wij aan onze warming-up. Al gauw kwam de scheidsrechter het veld op, dus we konden beginnen.De aftrap was voor onze gasten. Blokzijl probeerde gelijk druk te zetten op de tegenstander, dit lukte aardig. Vlotte aanvallen, mooie combinaties (we kunnen het wel) resulteerde in een knap doelpunt van Yvette. Er wordt voor elke meter gevochten, we geven de tegenstander zo min mogelijk ruimte. Na zo'n 20 minuten staat de 2-0 op het scorebord. Wederom Yvette. Dit gaat goed zo, en het lijkt dat we een makkelijke middag hebben. Niks is minder waar. FC Meppel/ Alcides komt een beetje op gang en wordt af en toe gevaarlijk. Maar de verdediging houdt stand.Dan een voorzet van Marjolein, de bal wordt in de 16 gekeerd met de hand door de tegenstander. Waar iedereen van Blokzijl roept om een penalty, mag het spel gewoon doorgaan. Er wordt wat gemopperd, maar ook dat helpt niet. Meppel ruikt hun kans en hebben deze minuten kans op de aansluitingstreffer. Deze komt er, al komen ze niet tot scoren. Leonie keert het schot met haar voet, de bal rolt onder haar door, maar ze weet de bal OP de lijn te pakken en trekt deze vóór de lijn het veld in en blijft zo liggen. Wanneer zij op staat ziet Blokzijl tot hun verbazing dat de scheids naar de middenstip wijst. Dit kon niet waar zijn… overduidelijk geen doelpunt, maar de grens was van mening dat de bal over de lijn was geweest. Wij bij de dames pleiten voor doellijn technologie. 2-1 dus, wat een domper. We halen de rust met deze stand.In de rust een pep talk van Ronald. We zijn veel beter en moeten de lijn van het 1e half uur oppakken. Dan winnen we gewoon. We gaan ervoor!Het begin van de 2e helft is voortvarend. Er zijn zeker 3 dikke kansen, maar de bal gaat er niet in. Ondertussen worden alle zeilen bijgezet om de snelle meisjes tot stoppen te dwingen. Janita moet een keer aan de noodrem trekken wat een vrije trap betekend voor Meppel. Deze bal gaat over. Ze komen er steeds gevaarlijk uit en ineens vragen we ons af wat er na gelijkspel gebeurt. Penalty's, is het antwoord. Daar hadden we niet zoveel zin in, dus maar weer een schepje er bovenop.Marjolein soleerde vanaf eigen helft, daar waar ze van Meppel dachten dat ze de bal wel af zou geven, dacht onze Marjo er heel anders over. Ze stoof op het doel af en gaf de bal breed op Yvette, ze tekende voor haar 3e deze middag. Met nog 10 minuten op de klok mochten we dit niet meer uit handen geven. We konden het nu rustig uitspelen. In de laatste 5 minuten maakte Mariska haar debuut. Onder toeziend oog van haar vader Marrrrrco. De scheids floot voor een handsbal van Janita, de vrije trap werd genomen en ging naast. Dit was het laatste wapenfeit van de meppeler dames. Einde wedstrijd. Blokzijl is een ronde verder. Ronald trakteerde ons op een borrel.

Die hadden we verdiend.Nog even de statistieken, die zien er nu iets anders uit voor FC Meppel / Alcides. In 1 wedstrijd 3 doelpunten tegen en eigenlijk geen 1 voor. (Vooruit 0,5 omdat het achteraf kan).Maar zoals eerder gezegd: statistieken, je hebt er niks aan en wij doen er niet aan. Volgende week de enige echte derby tegen de buren uit Klooster. VHK  komt op bezoek in Blokzijl. Aanvang 14:30 uur.