Met 2 wedstrijden op het programma vandaag de wedstijd tegen de nr4 Flevo boys. Om nog een kans te kunnen maken op een mogelijk kampioenschap moest er vandaag gewonnen worden.
De wedstrijd nog geen 2 minuten oud toen door onoplettendheid bij Blokzijl een speler van Flevo boys door kon stomen richting onze goal. Gelukkig werd de bal op tijd weggewerkt waardoor het lang 0-0 bleef. Met Damian weer terug van een blessure werd veelvuldig de rechterflank gezocht, dit resulteerde in enkele kansen. Anne deed ook zijn duit in het zakje en vuurde van grote afstand op de goal van Flevo boys. De bal knalde tegen de lat en verdween over de achterlijn.
Ook grote kans van Toby ging er niet, hoewel mensen langs de kant en Toby zelf dachten dat hij zat maar helaas, de bal was door de keeper net over de goal getikt. Vlak voor de rust leek Blokzijl op weg naar een doelpunt toen een erg goed spelende Sander goed doorging en Janick alleen voor de keeper zette. Helaas ging ook deze kans niet voorbij de doelman.

Beide ploegen gingen zonder doelpunten de rust in. Na de rust liet Blokzijl zien dat het graag wilde winnen en creerde kans op kans. Vaak stond de keeper of 1 van de spelers van Flevo boys in de weg. De sfeer op het veld werd wat grimmiger en spelers van Blokzijl lieten zich meeslepen door enkele spelers van Flevo boys die het nodig vonden om met nare ziektes te schelden. En vooral fysieke acties te maken als de scheidsrechter niet keek.
Het bijna onvermijdelijke gebeurde dan ook na 20 minuten spelen in de tweede helft. Janick liet zich verleiden tot een discussie en schold 1 van de spelers van Flevo boys dusdanig uit dat de scheidsrechter niet anders kon dan Janick terecht van het veld sturen.
Blokzijl moest met 10 man verder en Flevo boys rook bloed. Nog geen minuut nadat we met 10 man kwamen te staan kwam Flevo boys (hun tweede kans van de wedstrijd) op een 0-1 voorsprong.
Helaas gingen de scheldwoorden die door de spelers van Flevo boys werden gebruikt voorbij aan de scheidsrechter waardoor het geloof in een gelijkmaker en de dik verdiende overwinning steeds kleiner werd. Flevo boys kreeg in de blessuretijd hun derde kans van de wedstrijd, deze verdween acheter Jorgen en zo werd dus ook nog de 0-2 gemaakt waardoor de titelaspiraties nu defintief in de kast kunnen. Na de 0-2 liet ook Kyran zich verbaal gaan richting de scheidrechter waardoor Blokzijl de wedstrijd met 9 man eindigde.

Door de huidige stand na vandaag staan er inmiddels 3 teams op een gedeelde 2e plek en kan er na donderdag ook nog een vierde team meestrijden om deze 2e plek. Heerenveen is inmiddels 3 punten uitgelopen op de rest van de concurrentie waardoor zij op dit moment de grootste kans maken op het kampioenschap.

Ondanks de vele kansen en het bij vlagen goede spel van Blokzijl was er een grote smet op deze wedstrijd namelijk de haat uitingen, het schelden met ziektes en racistische opmerkingen maken naar de tegenstander. Als trainer/coach keur ik dit gedrag absoluut niet goed en vind ik ook dat er geen excuses zijn voor dit gedrag, dit zal dan ook uitvoerig worden nabesproken tijdens de training. Uiteraard hoop ik dat ook de coach van Flevo boys zijn verantwoordelijkheden neemt en de spelers van zijn team hier op aanspreekt.

Mike de Jong