Zaterdag 23 augustus

Altijd leuk te beginnen met een streekderby!

Blokzijl F1 had  er een paar pittige trainingen opzitten van Coringe Snippe. Ze was bezig geweest met het dribbelen met een bal en ga in de kortste weg naar de goal.
Dit alles was zaterdag zichtbaar in de wedstrijd tegen Veno F3. Daar waar Blokzijl F1 de boventoon voerde in de wedstrijd. Aanval op aanval kwamen van Blokzijl. Veno hield tegen en hoopte op wat kansjes.
Dat beeld hadden we vorig jaar niet bij F2 en nu F1. Als dit een vooruitzicht is op dit najaar dan gaan spelers verder groeien.  Ouders  in vele getallen aanwezig, wat de kinderen super waardeerden. Mijn moeder zag me voetballen joh……., mijn vader zal trots op me zijn!  Je zag dat de spelers geraakt waren dat hun ouders er waren om naar hun te kijken! Prachtig die gezichtjes, stralen vol trots.

Caithlin was een beetje teleurgesteld, want ik had verteld dat er een vrouwelijke scheidsrechter zou zijn. Maar deze meneer floot best goed, hij begreep ons, komt niet vaak voor. Papa wie is dat, Caithlin dat is Rene Groen. O, kan die ons niet vaker fluiten? Wie weet.
Je verwacht dat Blokzijl op 1-0 komt maar niet dus. Veno krijgt een vrije trap en de bal belandt in een keer in het doel. Mooi schot van die gast. Maar F1 geeft de moed niet op. Na een heldhaftige sliding van Matthijs, werd het geen 0-2 maar wel het einde van de wedstrijd voor Matthijs. Zijn hak bleef zeer doen. Even rust en volgende week tegen Desz F3 gewoon weer er tegen aan.

Blokzijl bleef aanvallen. Jan Hinze gaat in volle snelheid op doel af en mist maar net of hij wordt onder uit gehaald(in het grote mensen voetbal noemen ze het,  een nuttige overtreding). De vrije trap zou er door Niek in geknald moeten worden. Veno spelers staan er met knikkende knieën. Gaat die gosert hard trappen, dan hebben we een probleem. Respect voor die kids van Veno, want ze gingen er wel staan en hielden daarmee de 1-1 tegen.

In de rust Blokzijl F1 aangemoedigd dat ze echt goed bezig zijn en wat het ook wordt blijf gaan voor die goal.
Weer de ene aanval na de andere. Lucinda kapte drie man uit maar helaas haar schot ging naast doel.
Dan komt Sebastiaan in actie, 5 jaar, maar een lekkere techniek zeggen we dan. Het leek even op een skiwedstrijd. Met een vette slalom ging hij super snel door de verdediging van Veno. Veno wist even niet wat het er mee aanmoest.
Jeetje zeg wat gaat die er makkelijk doorheen. Maar de goal bleef uit.
Wat zeg ik het wordt 0-2 voor Veno. Moet toch niet gekker worden roepen de coaches. De spelers van Blokzijl blijven er in geloven. Sebastiaan lukt het om weer een slalom in te zetten. Na 28 man te zijn gepasseerd schuift hij de bal in het doel, 1-2. Hij vraagt nog wel aan mij waar al die spelers weg komen,  maar het zijn vaak dezelfde zeg ik. Geeft niet, gewoon uitkappen. Doe je goed.

De coaches zijn super blij dat Sebastiaan voor ons team komt voetballen. We gaan van je genieten. Blijf je gevoel volgen, dan komt het wel goed. Wij leren je nog wel een paar trucjes!
Veno komt op 1-3 so what! Jan Hinze knalt  raak  2-3. Veno scoort nog een keer, kan eigenlijk niet maar ja het is zo, 2-4.
Louis krijgt er genoeg van en zorgt met zijn pass dat Jan Hinze in scoringspositie komt. We juichen allemaal. 3-4 Met een brok in de keel kijken de ouders toe hoe F1 knokt en speelt voor de volgende goal. Kylian weet twee keer een fantastische redding te maken, waardoor Veno niet uit het niets 3-5 kan maken. Caithlin houdt verder de deur dicht er komt niet meer een Veno speler langs en anders pakt ze de bal af.

Kylian schiet de bal naar voren. Caithlin pikt hem op en passt de bal naar Sam. Die passeert een Veno speler die twee keer zo groot is als zij zelf, om daarna de bal naar Niek te spelen. Die gaat als een raket langs de zijlijn. Veno spelers kunnen hem niet bijhouden. Jan Hinze en Sebastiaan nemen stelling voor het doel. Je voelt dat dit de aanval gaat worden waar wel eens een doelpunt uit kan komen. De tijd dringt nog 2 minuten. Niek haalt de achterlijn en trekt de bal voor. Iedereen mist de bal. Hoe kan dat nu, dit moest de aanval zijn voor het gelijke spel. Luuk weet de bal nog te pakken voor hij uit gaat. De rest staat versuft te kijken hoe ze de bal gemist hebben. De ouders roepen uit volle borst, het spel gaat door let op die gosert van Blokzijl heeft de bal! Het lijkt op een internet verbinding die slecht gelegd is want het komt te laat aan! Lucinda krijgt de bal van de opkomende Caithlin die denkt ja als de verdediging van Veno slaapt dan moeten wij in actie komen. Ze passt hem in op Lucinda( haar vriendin, afgelopen week 6 jaar) die een mannetje uitkapt en schiet…… De bal gaat via het gras rollend richting het doel. De camera zou gericht moeten zijn op de ouders langs de kant. De Veno ouders staan er dan  op met de handen in de lucht, zeggend van:”jongens pak die bal hij gaat er in”! Blokzijl ouders staan ook met de handen in de lucht en roepen:”dit wordt de 4-4 hooooooor”. Voor dat hij de achterlijn lijkt te passeren beseffen alle spelers in het veld dat de Blokzijl ouders heel dicht bij de waarheid zitten. Veno spelers zijn te laat om het tij te kunnen keren. F1 realiseert zich dat de 4-4 valt en ze een gelijkspel er uit hebben gesleept.

Wat een derby Blokzijl F1 – Veno F3 4-4 een start waarmee een leuk seizoen zich aankondigt.