De start van een nieuwe competitie, de tweede klasse. Na twee gewonnen wedstrijden in de voorbereiding(Olde Veste E5 en Havelte E2) waren de spelers positief ingesteld en zou een overwinning deze instelling alleen maar positiever maken.
De start was goed en duidelijk voor Blokzijl. Het meeste in bal bezit en de gevaarlijkste kansen. Steven elke week sterker spelend, is het aanspeelpunt van achteruit op links. Krijn doet dat op rechts. Een 4 mans middenveld, die de balans moet verzorgen tussen verdediging en aanval. Waarbij Lucas start als verdedigende middenvelder en Janick meer de aanvallende middenvelder. Esmee en Stan staan op links en recht en moeten zorgen dat bij aanval het spel breed gehouden wordt. Daan speelt vanuit de spits positie en moet zorgen dat de bal gekaatst wordt en er scoringskansen ontstaan. Manon begon dit keer vanaf de zijlijn.
Daan wordt twee keer in stelling gebracht en weet twee keer te scoren 2-0. Het geeft rust en mogelijkheden om  de tegenstander veel meters te laten maken door de bal rond te laten gaan in de ploeg.
Krijn weet een aantal keer te ontsnappen aan de spelers van Genemuiden, maar mist net de goal. Lucian heeft het niet druk en zorgt voor rust. Dit heeft hij goed opgepikt van afgelopen donderdag tegen Havelte. Daar waren een paar snelle ballen, het gesprek met de coach. Vandaag brachten Lucians actie op de juiste momenten snelheid en op de goede momenten rust. Waardoor het team tijd heeft de posities in te nemen.
Lucas hersteld zich, waarschijnlijk had hij de eerste helft last van een actie voor de wedstrijd. Tijdens het inschieten kreeg hij de bal van ploeggenoot Janick vol tegen zijn borstkast aan. Lucas kreeg geen lucht meer en zag menig sterretje. Dit moet van invloed geweest zijn op zijn spel in de eerste helft, want de tweede helft was hij super actief en wist bijna te scoren door een schot op doel. De trainers telden hem al maar de keeper van Genemuiden dacht daar anders over. Hij plukte de bal uit de kruising.
In de rust werd aangegeven dat de achterhoede meer moest meegaan met de aanval en we meer als team naar voren moeten spelen. We zijn duidelijk sterker en laten de tegenstander zo in hun spel komen.
Dit werd gedeeltelijk gedaan waardoor Blokzijl het meeste in aanval was. Genemuiden wist een paar keer te aanvallen, maar Lucian maakte een paar knappe reddingen waardoor het 2-0 bleef.
Blokzijl wist niet te profiteren van het betere spel. Vele kansen werden niet benut door te laat schieten, medespeler niet inspelen of de bal gewoonweg te missen.
Gelukkig wist Manon vanaf rechts de Genemuiden speler uit te spelen en op volle snelheid de bal er in te knallen. De keeper heeft het schot niet gezien, wat ging die hard de goal in. 3-0
Stan werd nog onderuit gehaald in het strafschop gebied en scheidrechter Mark Buis(prima gefloten trouwens) gaf terecht een penalty. Stan wist deze niet te scoren, de bal kwam op de onderkant kruising en via de doellijn sprong hij het veld weer in.
Blokzijl bleef aanvallen maar wist niet meer te scoren. De eerste wedstrijd is gewonnen en zoals Renate Kamstra zegt; “de driepunten kun je in je zak steken”. Dat klopt een lekker begin op naar volgende week waar we spelen tegen Flevoboys E7. Ik zal me daar maar niet voorstellen als de broer van Roel want dan kon het wel eens lastig worden.