Vandaag de eerste wedstrijd van dit seizoen tegen de buurman uit Marknesse. Voor Henk en Berry wordt het met de week moeilijker ( of juist niet). De temperaturen komen eindelijk boven de 10 graden uit en zie wat er bij Blokzijl 2 uit de winterslaap komt.

Waar deze leiders dit jaar al een aantal keren een beroep hebben moeten doen op onze C-junioren, hebben ze nu te maken met een selectie van 15 man.  Het is dat Gerbrand en Hendrik afwezig waren anders was de bank te klein gebleken. Keuze genoeg dus voor de leiders en ze besloten om en ervaring in de vorm van Rene en Marco, en jeugd in de vorm van Mark en Robin op de bank te laten plaatsnemen zodat ze tijdens de wedstrijd alle kant op konden met hun wissels.

Henk hanteerde vandaag de fluit en kon terug kijken op een uitstekend geleide wedstrijd. Op veld 2 waar nog een enkele grasspriet is te vinden moest het dan gaan gebeuren. Als aanvoerder zou vandaag  doelman Sander fungeren die verbouwereerd reageerde toen hij de aanvoerdersband kreeg toegeworpen. Tijdens de wedstrijd liet Sander dan ook veelvuldig zien ook nog over leidinggevende capaciteiten te beschikken.

Over het eerste half uur van de wedstrijd kunnen we kort zijn. Wat een dramapartij van Blokzijl kant.  Het veld werkte ook niet echt mee, voor het tikkie-takkie voetbal wat het 2e graag speelt.  Waar het vorige week als een trein liep, vandaag lukte er bijna helemaal niets. SVM,met een selectie met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar, kon ook niet gevaarlijk worden. Dan plotseling na een kleine 30 minuten het eerste gevaar van Blokzijl. Een goede aanval over de linkerkant bracht Peter vrij op zo’n 20 meter van de SVM goal. Een vlammend schot vertrok er van zijn rechterschoen maar SVM goalie Jan Boeij wist de bal ternauwernood over de lat te tikken. Blokzijl leek er doorheen te komen want de aanvallen werden dreigender en een doelpunt hing in de lucht. Nadat laatste man Sander een gele kaart had opgelopen was het vlak daarna eindelijk 1-0. Weer was het Peter die gevaarlijk doorkwam en met een sublieme actie zette hij Lo vrij voor de goal. Beheerst wist Lo zijn 11e van dit seizoen tegen de touwen te werken.  Met deze kleine voorsprong bereikten we de rust.

Berry paste meteen alle wissels toe. Rene kwam voor Everard, Mark verving Sander, nestor Marco kwam op de plek van Dirk Pieter en Robin verving zijn broer Raimon. Met deze verse krachten moesten we snel de voorsprong proberen uit te bouwen.

Alle goede bedoelingen ten spijt, binnen een minuut in de 2e helft stond het alweer 1-1. Het was toch even wennen aan de positiewisselingen binnen het team en SVM rook bloed. Aanvoerder Sander die heerste in de zestien zette iedereen op de juiste plek, corrigeerde mensen die naar veld 1 stonden te kijken en behoedde ons van een achterstand door een doorgebroken SVM spits het scoren te beletten. Uit de corner die SVM daarna kreeg werden ze een beetje te overmoedig. Achterin dachten ze wel 1 op 1 te kunnen gaan spelen. Onze 3 spitsen bleven echter mooi staan en de corner werd door onze verdediging prima uitverdedigd.  Balletje belandt bij Lo op onze rechterkant en met een verfijnde pass wist Lo de op eigen helft vertrokken en op volle snelheid sprintende gelegenheidsspits Richard richting SVM goal te sturen. De uitkomende doelman verwachtte niet dat Richard meteen de bal richting goal zou schieten en met een mooie krul rolde de bal het doel in.

10 minuutjes later de bevrijdende 3-1 voor Blokzijl. Peter met een corner van links, bal precies op de kruin van Rene die de keeper kansloos liet. Wedstrijdje uitspelen dan maar zou je denken maar door geklooi in onze verdediging stond het 5 minuten later toch ineens 3-2. Met nog 15 minuten te gaan zag SVM het nog wel zitten om nog even aan te zetten. Kansen op de gelijkmaker  leverde dat echter niet meer op.  5 minuten voor het eindsignaal werd de uiteindelijke uitslag van 4-2 bereikt.

Raimon was ondertussen het veld alweer ingekomen voor de moegestreden Peter en hij wist broertje Robin met een splijtende pass weg te sturen. Iedereen aan SVM zijde dacht aan buitenspel, maar daar was geen sprake van. Met zeven mijl passen denderde Robin op het doel af en bekwaam rondde hij af. Dit betekende zijn 2e opeenvolgende goal in even zoveel wedstrijden. Leiders Berry en Henk kunnen er langzamerhand niet meer omheen om  deze speler in de basis te zetten.

Vandaag  4 verschillende doelpuntenmakers,  dus we zijn niet afhankelijk van 1 op 2 spelers die ze voor ons moeten maken. Nog 3 thuiswedstrijdjes tegen op papier makkelijke tegenstanders (Espel, Genemuiden en Creil) en de return in Marknesse tegen SVM moeten ons de titel Best of de Rest maar gaan opleveren.