Een week geleden nog op de schaats, vandaag eindelijk de hervatting van de competitie voor het 2e van Blokzijl. Pas op zaterdagochtend werd het duidelijk dat de wedstrijd tegen Bant zou doorgaan. Voor Henk en Berry meteen een hele puzzle om een representatief elftal op de been te krijgen. De laatste wedstrijd dateerde alweer van 17 november 2012 dus was het toch afwachten wie er allemaal wel of niet klaar voor waren. Met 3 C-junioren en Menno met schoenmaat 46/47 in de gelederen mochten we op een slecht bespeelbaar veld tegen Bant aantreden. Marco verving de op Urk hangende Sander op doel. Henk was zelfs zo in de war dat hij ons zelfs met z’n twaalven het veld in wilde sturen maar gelukkig kon de goed fluitende Joop Slagter goed tellen en moest er toch nog eentje van ons op de bank plaatsnemen. Hendrik stapte het veld af en ging op de bank zitten.

Na 3 minuten zitten kon hij er al weer in omdat gelegenheidsback Carlo 1 bal goed raakte en meteen besloot om dit goede balcontact maar meteen het laatste te zijn voor deze middag. Problemen met de voet lagen hier ten grondslag aan. Hendrik er dus weer in.  Meteen werd deze omzetting omgezet in een 1-0 voorsprong. Everard kreeg aan de rechterkant van de zestienmeter de bal aangespeeld en zijn diagonale schot leek via de binnenkant van de paal binnen te vallen. De attente Roy gaf uiteindelijk maar het definitieve zetje en werkte de bal over de doellijn. Nog geen 5 minuten later leken we zelfs op 2-0 te komen maar weer Eef wist opnieuw na een diagonaal schot de paal te raken.  Het begin was dus duidelijk voor Blokzijl en een makkelijke middag leek eraan te komen. Dit moet je natuurlijk nooit denken en in de 11e minuut wist Bant de gelijkmaker te produceren. Deze konden we echter op het conto van Blokzijl bijschrijven want door gestuntel in onze achterhoede in samenwerking met Marco betekende 1-1. Daarna een redelijk gelijk opgaande wedstrijd waarin Blokzijl iets te gehaast het doel van Bant opzocht, maar niet echt gevaarlijk kon worden. 5 minuten voor de rust wisten we dan toch de voorsprong te komen. C-junior Nick , die in de basis was gestart en zodoende zijn vader John uit de basis hield wist op de helft van Bant de bal op te pikken en richting Bant doel te gaan. Links liep Roy al mee maar dit zou voor Nick een iets te makkelijke oplossing zijn. Als junior met een verfijnde techniek koos hij uiteraard voor de moeilijkste, maar wel meest fraaie oplossing. Rechts sprintte Martijn Kuik op volle snelheid mee en met een subtiele pass binnendoor wist Nick Martijn vrij voor de doelman te zetten. Met een droge schuiver in de verre hoek wist Martijn ons weer op voorsprong te schieten. Een bakkie thee kwam wel even uit want de zwaargewichten van ons elftal (qua kilo’s) waren wel even aan een kwartiertje rust toe.

In de 2e helft kwam Menno erin voor Roy, die ons 1e efltal moest helpen. John bleef nog achter de hand. Windje in de rug, maar het voetbal waren we even kwijt. Bant wist binnen het kwartier de gelijkmaker te maken en Blokzijl wist niet echt gevaarlijk meer door te komen. Menno die heel veel energie legde in zijn debuut bij Blokzijl was nog het meest gevaarlijk. Nick had de gelijkmaker verdiend maar zijn uithaal van een metertje op 20 belandde buiten de verbouwereerde keeper tegen de binnenkant van de paal.

In de 70e minuut dan een memorabel moment in de historie van de voetbalvereniging Blokzijl. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw was er volgens de analen van de vereniging het  eerste vader-zoon moment in 1 elftal. Harm Boes en zoon Richard speelden samen in 1 elftal. In de negentiger jaren hadden we natuurlijk Herman en Martijn Pouwels, en op 2 februari 2013 was het de familie Mondria die zich lieten bijschrijven in de geschiedenisboeken van de voetbalvereniging.

John Mondria mocht eindelijk zijn opwachting maken en zodoende samen met zoon Nick Mondria ervoor zorgen dat de punten toch in Blokzijl zouden blijven. Dat John het spelletje nog niet verleerd was, was  al snel zichtbaar. Rust aan de bal, balletjes rustig in de voet plaatsend wist hij Blokzijl weer de goed richting in te duwen.

Bant wist alleen wel op een 3-2 voorsprong te komen en weer dankzij een cadeautje van ons, maar die goals tellen ook. Everard maakte gelukkig 10 minuten voor tijd de 3-3. Een vrije trap van Richard werd door hem op juiste waarde geschat. Hangend in de lucht wist hij de bal met een fraaie knik de hoek in te koppen. En terwijl iedereen zich met een gelijkspel verzoende wist Blokzijl toch nog de 3 punten binnen te halen.  Via de linkerflank werd de laatste aanval opgezet en via een vlot lopende combinatie kwam de bal bij Martijn terecht en die bedacht zich geen moment. Waar een ieder dacht dat hij de bal zou terugleggen op 2 vrijstaande teamgenoten, besloot Martijn de bal door een tweetal benen van de tegenstander tegen het net te laten ploffen. Al met al een wel verdiende overwinning van het 2e. Veel Lachende gezichten in de kantine waar de 3e helft ook goed werd doorgekomen.