Motiveren en vooruitkijken in de kelder bij Blokzijl- Tollebeek

BLOKZIJL – SV Blokzijl en Tollebeek. Twee grijze muizen in de kelder van het amateurvoetbal. Te goed voor de keldervloer, maar te wisselvallig om de trap omhoog te nemen.
Spartelend in de zesde klasse, waar dit seizoen alleen voor de kampioen iets valt te halen. Motivatie en plezier houden is het belangrijkste, maar winnen is wel zo leuk. Tollebeek deed dat zaterdag (1-2).

"Het is altijd lastig om een ploeg te motiveren als je nergens meer om voetbalt", weet Joop van den Berg, oefenmeester van Blokzijl. De ambities zijn groot in Blokzijl, dat een paar jaar geleden nog helemaal onderin de zesde klasse bivakkeerde. Een frisse wind waait door de club. De hele club bloeide op en het vlaggenschip maakte een stap vooruit. Dit seizoen werd in het opgestelde driejarenplan gegokt op een periodetitel. Helaas, de KNVB besloot de periodes in de zesde klasse af te schaffen in verband met de komst van de topklasse. Een voorzichtige streep door de plannen.

Bij Tollebeek is het niet anders gesteld. Jeugd genoeg bij de club die vorig jaar degradeerde uit de vijfde klasse. De gemiddelde leeftijd van de basiself is tegen Blokzijl ongeveer 22. De toekomst, dat is voor beide ploegen het toverwoord. Maar eerst dit seizoen nog. Blokzijl (zevende) en Tollebeek (zesde) hoeven geen illusies meer te hebben voor een kampioenschap. Een sterk collectief voor het komend seizoen in elkaar vlechten is ook lastig. De beide oefenmeesters, Van den Berg en zijn collega Jan Jonkers van Tollebeek, kunnen uitzien naar een nieuwe club. En een nieuwe trainer is vaak ook weer een andere werkwijze.

Toch zegt Jonkers niet veel moeite te hebben gehad om zijn mannen voor de wedstrijd tegen Blokzijl op scherp te zetten. "Als we hier moeten voetballen, hoef ik de jongens niet te motiveren. We willen altijd zo hoog mogelijk eindigen. Het is jammer dat er niet meer promotiemogelijkheden zijn. Maar het is niet anders."

Het Tollebeek van Jonkers krijgt de drie punten in Blokzijl bijna cadeau. Van den Berg ziet zijn mannen lange tijd goed voetballen. Vlak voor rust brengt Pieter de Jonge Blokzijl na een prachtige solo verdiend op voorsprong. In de tweede helft kan Boaz Mooiweer het duel definitief beslissen, maar alleen voor de doelman faalt hij. Niet veel later slaat Tollebeek toe. Eerst is het René Buysse die de gelijkmaker aantekent met een van richting veranderd schot. Kort daarop gevolgd door de winnende treffer van Eric Pelleboer.

"Dat is zo ontzettend frustrerend. We kunnen het afmaken, laten het na en dan gaat de tegenstander met de winst lopen", foetert Van den Berg. Collega Jonkers lacht: "Elke wedstrijd blijft het belangrijk om te winnen. Daar doe je het toch voor. Al kunnen we niets winnen met een tweede plaats, we gaan er wel voor."

Door Jasper Bunskoek. maandag 14 december 2009