Blokzijl verliest 1e bekerwedstrijd

23 augustus en de eerste officiële wedstrijd van het seizoen 2014-2015 staat op de rol. Een bekerwedstrijd tegen het uit de 4e klasse gedegradeerde  SVBS’77 uit Belt-Schutsloot. De staf van vandaag bestaande uit Berry, Harm, Richard en Harm had 14 heren tot haar beschikking waaronder reservedoelman Dennis.  Blokzijl begon met Bertin in de goal. Achterin begonnen Martin, Rutger, Ron en Dirk-Pieter. Op het middenveld werden Gerbrand, Peter en Stefan geposteerd. Voorin moesten Raimon, Mark en Thomas voor het nodige gevaar zorgen. Het team had maar 1 opdracht meegekregen en dat was voetballen, voetballen, voetballen. Geen lange halen naar voren maar gewoon van achteruit durven te voetballen.

En dat werd voortreffelijk opgepikt. Domper in het begin van de wedstrijd was alleen dat we na 5 minuten al tegen een 1-0 achterstand aankeken door matig verdedigend optreden. Dit zal de komende tijd vanzelf beter worden , nu was het toch weer even wennen voor de mensen die er stonden. Blokzijl pakte het daarna goed op en men probeerde verzorgd te voetballen. Mark Benus, van oorsprong  de kappende en draaiende middenvelder, maar vandaag in de punt van de aanval opererend, tekende voor het eerste gevaar voor de SVBS goal. Zijn schot verdween helaas voor Blokzijl voorlangs. Maar de toon was gezet en Blokzijl ging door op zoek naar de gelijkmaker. Deze kwam dan ook dik verdiend na 24 minuten. Via een mooie aanval opgezet door Martin op de rechterkant werd de continu aanspeelbare Mark ingespeeld. Deze wist met een verfijnde steekbal binnendoor de doorgelopen Gerbrand allen voor de goal te zetten. Met  een bekeken bal in het hoekje gaf Gerbrand de keeper van SVBS het nakijken. Een mooie opsteker voor Blokzijl.

Lang konden we er echter niet van genieten want binnen 2 minuten stond het al weer 2-1 voor SVBS. Een corner van de gasten werd niet goed beoordeeld door Bertin en de bal viel zo voor een SVBS speler die er alleen maar tegen aan hoefde te lopen. Daarna tot aan de rust was Blokzijl het weer die het initiatief nam in de wedstrijd. Een corner van Peter werd door de keeper over de lat getikt en dezelfde Peter vond met het hoofd de eerder genoemde keeper op zijn weg. Mark zijn 2e schot verdween weer voor de goal langs. Met een klein beetje geluk, scoor je ze wel en dan sta je er heel anders voor.  Maar telt echter niet in de voetballerij en zodoende zochten we de thee op met een 1-2 achterstand. De leiding had geen reden tot klagen en zeker niet over het getoonde spel. Er werd 1 wissel doorgevoerd. Martin werd met lichte klachten gewisseld voor Robin, die na een aantal jaren niet gespeeld te hebben zijn rentree maakte op de velden van Blokzijl.

De 2e helft was nog geen 5 minuten aan de gang of we stonden al met 1-4 achter. Al na 1 minuut kon SVBS na balverlies op onze rechterkant ongehinderd een voorzet afgeven en de 1-3 lag tegen de touwen.  4 minuten later werden we er op links uitgelopen en de afgemeten voorzet werd snoeihard van een metertje of 12  ingekopt. Bij deze 4e goal kwam Bertin ongelukkig neer en kon er met een enkelblessure vanaf. Dennis kwam hem vervangen. Tussen de beide goals door van SVBS had Mark de achterstand kunnen verkleinen maar hij kon de bal niet langs de doelman krijgen. Na deze 2 snelle goals was de organisatie bij Blokzijl even zoek. Er werd wat meer gemopperd op elkaar en er begonnen wat spelers uit de positie te lopen. Het duurde even voordat alle poppetjes weer op de juiste plaats stonden en daarna werd het goede spel van de 1e helft weer opgepakt. Achterin werd er een op een gespeeld en Ron schoof door. Mark speelde zichzelf prachtig vrij op de linkerflank en zijn niet te missen voorzet kwam zo voor de voeten bij Thomas. Die wist de bal helaas over de goal te plaatsen in plaats van in de goal. Tien minuten voor tijd kwam Carlo Thomas vervangen. Blokzijl zette deze laatste 10 minuten nog aan en omdat Carlo een prima aanspeelpunt voorin bleek te zijn werd er weer meer gevaar gesticht. Carlo werd in de zestien onderuit gelopen en de terecht toegekende strafschop werd door Peter onverbiddelijk in de hoek geschoten. SVBS scoorde nog de 2-5 maar het laatste woord was aan Blokzijl. Rutger pompte van achteruit de bal richting defensie van SVBS en daar dacht de laatste man de bal even rustig achteruit te koppen naar zijn eigen keeper. Gerbrand had  echter al lang gezien dat dit zou gebeuren en wist mooi tussen de laatste man en de keeper in te kruipen. De bal die hij vervolgens onderschepte, verlengde hij met een prachtige lob over de keeper heen. Eindstand vandaag 3-5 voor SVBS. Als we de komende weken de foutjes achterin kunnen beperken en voorin wat scherper in de afronding worden dan komt het wel goed. Genoeg aanknopingspunten vandaag gezien om dit een goed vervolg te geven. Volgende bekerwedstrijd is komende dinsdag uit tegen Espel.