Op deze prachtige zonnige zaterdagmiddag stond de 1e thuiswedstrijd op het programma tegen buurman SVBS 77 uit Belt-Schutsloot. Voor 3 weken geleden hadden beide teams de degens ook al gekruist in het bekertoernooi en SVBS stapte in die wedstrijd van het veld als winnaar. Blokzijl gaf in die wedstrijd de goals wel heel makkelijk weg en als ze vandaag een resultaat wilde halen dan mocht dat absoluut niet meer gebeuren. Gelukkig stond de volledige begeleiding vandaag paraat maar o wat was het weer een puzzel om 13 namen op papier te krijgen. Maar liefst 8 afzeggingen vandaag en er kon geen beroep worden gedaan op onze fantastische B junioren want die speelden tegelijkertijd hun wedstrijd. Oud 1e elftal speler Richard werd maar op de liberoplek geposteerd en een andere veertiger en oud 1e speler Everard Rabbinge stond op papier als 12e man. Deze beide heren hadden vrijdagavond hun debuut gemaakt in de 7×7 competitie en konden vandaag dus weer aan de bak. De 2e wissel van vandaag was Sander die pas 1 training in de benen had. Pupil van de week Ella liet het goede voorbeeld in ieder geval zien want zij scoorde vanaf de aftrap.

Blokzijl begon met Dennis in de goal. Achterin moesten Robin, Gerard, Richard en Dirk Pieter de spitsen van SVBS uitschakelen. Het middenveld bestond uit Peter, Mark en Ron en voorin moest spits Pieter voorzien worden van bruikbare ballen door Thomas en Stefan. Vanaf het begin waren beide ploegen gelijkwaardig aan elkaar. Blokzijl was meteen in de 1e minuut al gevaarlijk. Ron wist Pieter te lanceren en zijn schot verdween net over de goal. SVBS speelde achterin rustig de bal rond maar eenmaal over de middellijn werd toch snel de lange bal naar voren gehanteerd. De Blokzijler verdediging had het daar soms lastig mee maar doelman Dennis stond met zijn bijna 2 meter als een veldheer in de zestien en pareerde iedere hoge bal die op hem werd afgevuurd. Na een kleine 10 minuten een hele goede kans voor Blokzijl om de score te openen. Een vrije trap van Peter werd panklaar neergelegd op de kruin van de invliegende Pieter. Zijn fraaie kopbal had een beter lot verdiend, helaas geen goal. Ook Pieter zijn 3e mogelijkheid had zomaar een goal kunnen worden maar het kleine beetje geluk ontbrak vandaag. De SVBS verdediging had echter handen en voeten nodig om hem te kunnen stoppen. Ook de mannen van de Belt hadden de kans om te scoren maar weer stond uitblinker Dennis Heyman  paraat. Met een 0-0 stand werd de thee opgezocht. Bij Blokzijl een goed gevoel in de kleedkamer en credo was dan ook om de verwachte stormloop van SVBS goed door te komen en scherp als een mes aan de 2e helft te beginnen.

En hoe scherp kun je beginnen !! Binnen 10 minuten prijkte er een 1-0 tussenstand op het eindelijk werkende scorebord. Thomas zette druk  op de back van de tegenstander en wist hem de bal te ontfutselen. Meteen werd Pieter ingespeeld en zijn voorzet leek een prooi te worden voor de doelman. Die plukte de voorzet ook wel uit de lucht maar liet de bal ook weer los en daar was duveltje uit een doosje Ron Grendelman om de bal met een subtiel tikje de doellijn over te werken. Een explosie van vreugde in en buiten het veld. Blokzijl wat een zwaar jaar voor de boeg heeft wat in het teken staat van overleven,  staat dan maar mooi voor. Daarna werd het steeds meer een kat en muis spel. SVBS drong aan en had veel balbezit maar Blokzijl stond prima zoals dat heet en onder leiding van de solide en kalm spelende Gerard Knoppers kwam er geen bal doorheen. Blokzijl bleef met enkele razendsnelle counters zelfs de gevaarlijkste ploeg. Pieter wist in zijn eentje de hele SVSB verdediging bezig te houden en die durfden daardoor ook geen mannetje door te laten schuiven. Het hele Blokzijl team werkte voor en met elkaar om deze tussenstand over de eindstreep te trekken.

10 minuten voor tijd werd de moegestreden Peter gewisseld en kwam good old Everard hem vervangen. Deze geslepen spits wist Blokzijl de lucht te geven waar het naar snakte. Voorin wist hij de lange ballen van achteruit prima op te vangen of door te koppen zodat Blokzijl steeds langer balbezit kon houden. De beide flankspelers Thomas en Stefan werkten zich een slag in de rondte en hielpen achterin zelfs waar nodig was. Vlak voor tijd moest Richard er nog vanaf met kramp in de kuiten en Sander maakte zijn 1e opwachting van het seizoen bij Blokzijl. Uiteindelijk konden de handen omhoog toen de prima fluitende scheidsrechter Koeling voor de laatste maal floot deze middag. Blokzijl haalt de eerste 3 punten van het seizoen binnen op een manier die we lang niet hebben gezien op sportpark de Uiterdijken. Er werd bij vlagen prima gevoetbald, er werd niet gezeurd naar scheidsrechter of medespeler en een ieder was bereid om een stapje extra te zetten om een teamgenoot te helpen. Je ziet dat je met zo’n teamprestatie ook ver kunt komen.