Blokzijl 1 – HJSC 1 1-1

Zaterdag 25 september stond de thuiswedstrijd tegen HJSC op het programma. Vorig seizoen eindigde deze wedstrijd in een overtuigende overwinning voor de gasten uit Hommerts en dus was er voor de manschappen uit Blokzijl alle reden om scherp aan de aftrap te verschijnen. HJSC had een zwaar programma tijdens de start van de competitie en was nog puntloos voor aanvang van het duel en dus gebrand op een overwinning.

Bij afwezigheid van trainer Coen Brugman waren Harm Boes en Hein van ’t Oever het duo die voor deze gelegenheid de mannen naar de drie punten moest coachen. Om half drie was de aftrap op het iets wat lange gras in Blokzijl. De gewenste felle start bleef van de kant van Blokzijl helaas achterwege. De groen-witten hadden zichtbaar moeite met de snelle omschakeling van HJSC en het vinden van de juiste posities. Doordat de nummer 10 van HJSC, Wiepke Adema, veelvuldig in de spits opdook kwam er voor de snelle buitenspeler Ranil Sieperda veel ruimte waar hij ook gretig gebruik van maakte. Dit leidde tot een aantal gevaarlijke uitbraken maar echt uitgespeelde kansen bleven uit en keeper Dennis Heyman deed waarvoor hij tussen de palen staat. Gaandeweg de eerste helft kreeg Blokzijl meer controle op de snelle omschakeling van de Friezen en kon meer vooruit voetballen wat resulteerde in een goede kans voor de prima spelende Pieter Galema. Beide teams kregen nog een aantal kansen en uiteindelijk was Blokzijl de gelukkigste. In de laatste minuut van de eerste helft veroverde Boaz Mooiweer de bal op de middenlijn na een fout in de defensie van HJSC en had een vrije doorgang naar het doel. De snelle aanvaller kwam oog in oog met keeper Jan Hielke Schotanus en schoot koelbloedig binnen. Na nog een uitbraak van HJSC ging Blokzijl met een 1-0 voorsprong het meest fortuinlijk de rust in.

Direct na rust deed HJSC er nog een schepje bovenop en kwam wederom goed uit de startblokken. De Blokzieligers kwamen niet onder de druk weg en in de 57e minuut maakte Justin Boonstra met een geplaatste bal in de verre hoek verdiend gelijk. Na deze gelijkmaker ontbrandde de wedstrijd. Vol strijd gingen beide teams voor de winst. Over en weer volgden de kansen elkaar in rap tempo op. Waar in de eerste helft HJSC vleugelaanvaller Ranil Sieperda voor veel gevaar zorgde was het nu Justin Boonstra maar bij een aantal grote kansen had hij het vizier niet op scherp. Het inbrengen van Carlo Noordwijk en Martin Pees voor de moegestreden Ron Grendelman en Dirk Pieter Lok zorgde voor nieuwe kracht en Mark Benus was met een schuiver die rakelings naast ging nog dichtbij een doelpunt. In de laatste minuut van de wedstrijd kreeg Blokzijl dé kans om HJSC met lege handen huiswaarts te sturen. Uit een fraai getrapte corner van Pieter Galema kopte invaller Carlo Noordwijk de bal snoeihard op de lat. Maar een overwinning zat er helaas niet in en zou ook geen recht hebben gedaan aan het spelbeeld. Speltechnisch was het geen hoogstaande wedstrijd maar de strijdlust en vele kansen maakten voor het publiek wel een vermakelijke middag. Vermakelijk was het ook na de wedstrijd in de kantine waar de dames Nienke de Jong-Prins en Marion Dunnink-Kuik het Rad van Avontuur verzorgden. Aankomend weekend treedt Blokzijl in Sloten aan tegen medekoploper Sleat en dus zal het spel zeker beter moeten om daar een resultaat te behalen.