Dit weekend stond voor de talenten de eerste wedstrijd voor de KNVB Beker op het programma. Na een paar trainingen en 2 oefenwedstrijden is het voor het geheel nog erg wennen. Er wordt wat meer gevraagd en ook verwacht en spelen vanuit de beleving naar meer spelen vanuit ervaren is een behoorlijke stap. Na een vrij aardige oefenwedstrijd donderdag daarin gaf Blokzijl niet thuis tijdens de 1e bekerwedstrijd en verliest men geflatteerd met 0-5 van Kuinre, de overwinning van Kuinre was zeker wel verdiend.

Als je de inzet ziet en hoe men er voor wil gaan, en als je dat los laat gaan dan zal het team zeker resultaten behalen. Echter is er een bewuste keuze samen gemaakt om meer te werken aan het voetbal vanuit een idee. Spelen met structuur, idee een voetbalvisie en dat samen proberen uit te voeren. In theorie is het simpel, de praktijk is erg lastig en dat ondervinden de talenten wel. Echter in de eerste weken al aardige stappen vernomen en wat past bij jeugd, na een goede stap is het zo 2 dagen later even helemaal weg. Laat het maar gebeuren, ervaar het samen, lekker trainen en de volgende  keer weer vanuit het idee en geheel weer spelen en door te spelen ook lekker leren en ontwikkelen. Het zit er in, dat heeft men met momenten de afgelopen weken al wel laten zien. Het is nu een kwestie van het ervaren en meer bewust worden van het spel en alles wat daarbij komt kijken.

De eerste wedstrijden met een vrij smalle groep veel geprobeerd, iedereen ook veel laten spelen. Dat is prima en nodig voor spelers maar komt niet echt ten goede aan bouwen en wat structuur in het geheel. De komende weken is verder toewerken naar wat meer vastigheid en nog meer het idee blijven oefenen en uitvoeren. Veelal is een mindere fase of zoals vandaag een matige wedstrijd puur een kwestie van beleving, de wil om te winnen en ook zeker bewust van je positie en de taken die daar bij horen. Een trainer behoort niet 20x hetzelfde te melden aan een speler…. De groep wil graag en deze trainer zal zeker waar nodig 20x hetzelfde blijven herhalen, er zal een moment komen bij een speler of het geheel en dan zal het meer zijn invulling en uitvoering krijgen. Van A naar B kost tijd en nog meer ervaren en dus wedstrijden. Als het een paar keer goed gaat naar veel melden en doornemen dan komt daarna het besef, de ervaring en zullen er stappen gemaakt worden. Aan de spelers samen te zorgen dat die ervaring er komt, het samen echt gaan uitvoeren! Aan de beleving ligt het totaal niet, mooie mix samen die er voor wil gaan.

Mochten er nog ouders, liefhebbers of….. zijn die er met deze zeer gedreven en fraaie groep er wat samen van wil maken, we zijn nog op zoek naar wat assistentie en groei in de begeleiding.

De 1e bekerwedstrijd was dan wel teleurstellend maar 1 moment staat los van het geheel. Net onderweg en onder aan de streep is er progressie geboekt en de volgende stap(jes) zullen komen.

Komende week 1x trainen en dan donderdag met een enorm smalle groep (komt vast aanvulling, dat is samenwerken!) mag men aantreden in Steenwijkerwold. Wordt een zware dobber maar deze groep wil graag en en de grote stap ingezet zal zijn vervolg krijgen en soms is het 1 stap voorwaarts en even 2 stappen terug, dat vandaag ervaren en ondanks de teleurstelling is het zo enorm leerzaam en moet daar echt veel “winst” uit gehaald worden.

Martijn de Vries