Wedstrijdsverslagen Dames VeBlo  (gecombineerd speelsters VENO en Sv Blokzijl)

Beker uit tegen SteenwijkseBoys D1 op woensdag 31 augustus j.l. en een oefenwedstrijd uit tegen Kraggenburg op 3 september 2016.
Begin augustus kwamen de dames  1. van SV Blokzijl bijeen en praten zij over de toekomst van het damesvoetbal in Blokzijl. Kortweg waren er 3 oplossingen die we toen konden bedenken. Meer spelers vragen uit de regio, een 7 tal competitie gaan spelen of samenwerken met een andere club. Contact werd op genomen met Veno en aldaar werd een nieuw dames elftal gesmeed.
22 vrouwen, meiden gaven zich op voor de competities van een elftal, een zevental en de beker competitie. Aangevuld met twee ervaren trainers en een coach/begeleider. Inmiddels heeft zich ook een vaste lijnrechter zich aangeboden en we hopen ons team nog te versterken met een fysiotherapeut/sportmasseur.
Het lijkt niet zo eenvoudig  om te beginnen met 1 team van verschillende pluimage uit verschillende stadsculturen. De ene rood/wit, de andere  groen/wit. Maagdelijk wit is wat VeBlo verbind.

Na één stevige training is VeBlo gestart met een wedstrijd voor de beker bij SteenwijkseBoys.  Een wedstrijd vol onzekerheden. We starten op een veld van vv Steenwijk en de lijnen waren net droog.  Ook onze dames moesten door het stof. Een onvoorspelbare opstelling  als ware een totoformulier n zonder bekende clubs. Vijf goede spelers vanuit Blokzijl moesten aan de kant beginnen (vanwege het niet kunnen trainen). Als niet ervaren coach kun je dat een keertje doen.  Oud begeleider/coach van dames 1 van Blokzijl en ex voorzitter van SV Blokzijl( Jan Grendelman) sprak zijn verbazing over deze opstelling en dit gewaagde concept. Maar een goede coach heeft altijd beginners geluk. Het pakte goed uit en al snel stonden de VeBlo’s dames met éen, twee en drie doelpunten voor. We mochten doorwisselen (het geen voor niet voetbalkenners betekend dat je alle wissels mag gebruiken en spelers meerdere keren mag inzetten). Kortom, we konden mooi de speelsters in diverse speelpositie laten spelen. Gezien het score verloop bleek al snel dat de dames Veno en Blokzijl elkaar nodig hebben en dat het samenvoegen van deze teams een zegen is voor beide clubs.  De meerwaarde zit hem in de aanvullende competenties. Fysiek sterken meiden en met meiden met balgevoel, spelinzichten. Conditioneel sterke dames en met sprintmeiden. Oudere en jongere spelers. Talent en werklust. Maar bovenal een groep dames die erg goed functioneert met eigengemaakte een sfeer.

Over het wedstrijdverloop hoeven we nog weinig te schrijven.  Na de drie doelpunten gingen er nog vijf in. Als we de kansen benut hadden en de juiste speeltijd was gehanteerd dan de dames zomaar met zestien – nul kunnen winnen.  Naast dat de dames snel eigen spelpatronen vonden moet  geschreven worden dat juist de iets mindere voetbalsters deze wedstrijd hebben gedragen. Met pure klassen en doorzettingsvermogen gave zij de getalenteerde spelers vleugels. Bij de tegenstanders ging volgende zinsnede op: “even bij mijn moeder uithuilen”. Toen Steenwijkse dames uit waren gehuild scoorde zijn fantastisch met een schitterende boogbal over de keepster heen. Een onnodige fout op het middenveld en een iets te gemakkelijk reageren van de achterhoede was debet aan dit tegendoelpunt. Een heel vervelend momentje was het moppermoment van onze dames. Dat moet eruit. Als je de scheids- de lijnrechter en/of een tegenstander domme fouten maken dan lachen na de wedstrijd over deze verkeerde beslissingen.

Het tweede duel voor de beker zou tegen de dames van Willemsoord zijn. Deze dames hadden dikke klop gekregen van de dames uit Dwingeloo. Met veertien – nul verliezen, dan kom je niet snel weer op de voetbalmat. Willemsoord paste voor nog een slechte uitslag. Omdat ze toch iets wedstrijdritme wilde krijgen is er wedstrijd georganiseerd tussen de dames Kraggenburg en VeBlo.

Deze oefenpartij werd ruimschoots door ons gewonnen met de mooie  cijfers van nul – dertien. Ze hadden hier maar een klein uurtje voor nodig. Het was, omdat dat Renah, Coringe en Yvette de Kraggenburgse dames hielpen dat de schade beperkt bleef. Voor Yvette betekende dit haar eerste en hopelijke enige “echte uitspeel” doelpunt.  Sportief gezien hebben we ook een opdracht van deze Kraggenburgse dames gekregen;  “winnen van Ens”.

Voor trainers en begeleider waren deze twee wedstrijden de ultieme momenten om de kampioenskandidaat voor de 4e klasse aan het werk te zien.

Programma van de komende week:

Woensdagavond:  thuis tegen Dwingeloo 1 voor de beker, aanvang  18.45 uur.
Vrijdagavond : uit in Darp, 1e ronde 7 tal toernooi tegen Rouveen, DVSV, en DESZ, aanvang 19.00 uur
Zaterdagmiddag : Uit tegen Ens, aanvang 14.30 uur.