Inzet vandaag: Plek 2 op de ranglijst

Benodigd: veel doelpunten

Vandaag stond de laatste wedstrijd van het seizoen op het programma, uit tegen het altijd lastige Urk.

Voorafgaand aan de wedstrijd was er al de nodige spanning opgebouwd door het onverwachte verlies van Heerenveen afgelopen week tegen Tonego. Dit betekende dat alles nog mogelijk was maar dat Heerenveen voor het kampioenshap de beste papieren had, de huidige stand betekende zelfs dat Blokzijl nog 7e kon worden bij verlies

Om een kleine indruk te geven van hoe spannend de laatste speeldag zou gaan worden hieronder de stand op het moment dat alle teams nog moesten aftrappen.

De stand vanmorgen om 09.00:

1. Heerenveen – 24 punten (doelsaldo +31)
  2. Flevo Boys – 21 punten (doelsaldo +27)
  3. Tonego – 21 punten (doelsaldo +26)
  4. Heerenveense Boys –  21 punten (doelsaldo +21)
  5. Blokzijl –  21 punten (doelsaldo +21)
  6. Creil –  20 punten (doelsaldo +23)
  7. CVVO – 19 punten (doelsaldo +23)

Blokzijl stapte om 11.00u het veld op en kreeg te horen dat Heerenveense Boys verloren had van CVVO waardoor CVVO ons (tijdelijk) voorbij was op de ranglijst en Heerenveense Boys was afgehaakt in de strijd om plek 2.

In de wetenschap dat het doelsaldo omhoog moest in de strijd om plek 2 (en wellicht zelfs plek 1) moest er minimaal met dubbele cijfers gewonnen worden vandaag.

Blokzijl begon voortvarend en bestormde vanaf de eerste minuut de goal van Urk. Urk had werkelijk niets in te brengen. Toch duurde het nog 7 minuten voordat Blokzijl voor de eerste keer het net wist te vinden. Anne rondde een assist van Toby beheerst af en maakt de 0-1.

5 minuten later was het Toby die zorgde voor de 0-2. Nog geen minuut later was het Anne die van een grote afstand de keeper wist te passeren en er zo 0-3 van maakte. Blokzijl bleef doordrukken maar beloonde zichzelf niet met doelpunten. Voor de rust was het Anne die nog 2x scoorde en zo de stand naar 0-5 tilde. Na een beker mierzoete ranja traden de mannen van Blokzijl weer aan voor de tweede helft. Nog voordat het trouwe publiek weer hun plekje had gevonden op de tribunes was er alweer 2x gescoord.

Meteen na de aftrap zorgde Damiën voor de 0-6 en was het Toby die tekende voor de 0-7.

Blokzijl had duidelijk maar 1 missie, dubbele cijfers halen. Keer op keer verscheen er iemand van Blokzijl voor de keeper maar de bal wilde er maar niet in. Na een kleine scrimmage haalde Thijs uit en bracht de stand op 0-8. Kyran gaf na dit doelpunt bij de scheids aan dat er meerdere keren geduwd werd en dat de scheids daar best voor mocht fluiten. De scheids toonde Kyran de gele kaart en zo mocht Kyran voor 10 minuten het veld verlaten. Ondanks de man minder situatie had Blokzijl nog steeds de controle over de wedstrijd en maakte Anne zijn vijfde doelpunt van de dag en zo stond het 0-9. Na een korte drinkpauze ging het spel weer verder en Blokzijl ging verder met waar het gebleven was. Een mooie aanval over links waarbij Sander de bal goed en hoog voorgaf kopte Toby zijn derde goal van de dag binnen en zorgde voor de 0-10.

Vanuit het niets was het Urk dat iets terugdeed en er 1-10 van maakte. 9 minuten voor het einde was het Enrico die fanatiek doorging en de bal voor een speler van Urk wegtikte, de scheids interpreteerde dit als gestrekt been en strafte zo de beste speler van het veld door Enrico volledig onterecht en totaal niet verklaarbaar van het veld te sturen. Nog geen 2 minuten later toen een speler van Urk in duel met Kyran op de goal van Blokzijl afging en beide spelers in dit duel struikelden besloot de scheids ook Kyran van het veld te sturen met een rode kaart omdat Kyran een doorgebroken speler neer zou hebben gehaald.

Met nog slechts 9 man op het veld moest Blokzijl zorgen dat het niet tegen meer tegendoelpunten aan liep. Gelukkig voor Blokzijl bleef het bij 2 rode kaarten en werd er uiteindelijk afgefloten met een eindstand van 1-11.

Blokzijl had gedaan wat het moest doen, winnen met dubbele cijfers. Nu konden alle rekenaars aan de slag, Blokzijl was voorbij aan alle concurrenten voor plek 2 en stond op het moment dat de wedstrijd op Urk afgelopen was gelijk met Heerenveen met een gelijk doelsaldo. Allerlei scenario’s komen dan voorbij, als die wint met zoveel doelpunten verschil dan… als die verliest met zoveel doelpunten verschil dan.. Tegen enigszins beter weten in bleef de hoop leven dat Heerenveen opnieuw tegen een nederlaag aan zou lopen, om 14.15u kwam het bericht uit Emmeloord dat Flevo Boys niet opgewassen was tegen Heerenveen en met 1-9 had verloren. Heerenveen is kampioen geworden dus de platte kar kan terug de schuur in en voor Blokzijl geldt dat we nu redelijk stevig op plek 2 staan waarbij alleen Tonego ons nog voorbij kan als ze volgende week met minimaal 6 doelpunten verschil winnen uit bij Creil.

Jongens, bedankt voor dit spannende seizoen waarbij we enkele hoogte en dieptepunten samen hebben beleefd. Jullie mogen trots zijn op wat jullie met elkaar hebben gepresteerd en de enorme groei die jullie individueel en als team hebben doorgemaakt. Ik heb het als erg fijn ervaren dat ik jullie het afgelopen seizoen heb mogen trainen en begeleiden.

Mike de Jong