Tollebeek zet Blokzijl hardhandig terug op aarde

Bron: De Stentor – 11 oktober 2010
Gehele Artikel Bekijk hier
Boaz Mooiweer (links) van Blokzijl probeert Tollebeker Jan Leijten van de bal te krijgen. foto Sieb van der Laan

BLOKZIJL – De euforie in Blokzijl was vorige week groot. Dankzij een ontketende Boaz Mooiweer sleepte de ploeg van trainer Coen Brugman een 2-5 overwinning weg bij titelkandidaat Sleat.

Een week en drie kwartier later moet dezelfde trainer achter uit het strotje. De schade tegen Tollebeek blijft tot de rust beperkt tot 0-1 (goal Eric Pelleboer), maar het virtuele scorebord had ook zomaar 1-5 aan kunnen geven. Brugman: “Geen beleving, geen acceptatie en geen voetbal. Ik heb ze eerst uit laten tieren en daarna was ik aan de beurt…”

Het enige lichtpuntje is een opleving van talent Pieter Galema. De actie sterft in schoonheid doordat Sander Boxum de lat raakt. Het ‘net-niet moment’ past uitstekend in de symboliek rondom SV Blokzijl. Zo lanceerde het bestuur een paar jaar geleden een plan met als einddoel promotie naar de vijfde klasse. De doelstelling werd louter gehaald dankzij de KNVB dat vanwege invoering van de topklasse voor opheffing van de zesde klasse koos. “We worden steeds ingehaald door de omstandigheden”, klaagt voorzitter Ype van Dijk. “Op cruciale momenten raken spelers geblesseerd of ze verlaten de club.” En dus speelt Blokzijl-coryfee Pieter de Jonge tegenwoordig hobbyvoetbal (!) op Urk en dus moeten jonge A-junioren als Pieter Galema en Boaz Mooiweer met hun broze mentale gestel de zware kar trekken. “Het gevaar moet inderdaad komen van de jonkies”, bevestigt Mooiweer. “Blokzijl is een kleine club. We moeten het doen met de jongens die we hebben.” Aangezien C-, B- en A-jeugd ontbreekt, zit doorstroming er niet in. En spelers halen is in ‘de kelder’ al helemaal geen optie. “Promotie is niet reëel, maar ik wil er wel één hechte groep van maken. Dan zien we wel hoever we komen”, verklaart Brugman na de 0-4 nederlaag tegen Tollebeek. Bij de polderploeg klinkt de toekomstmuziek een stuk swingender. Tegen Blokzijl laat het team van trainer Bennie Vissers zien dat het te laag staat op de ranglijst. De reden van het aantal gemorste punten wordt meteen glashelder. Legio kansen gaan richting eeuwige jachtvelden. De goals die wel vallen zijn echter van bovengemiddelde schoonheid. Neem de 0-2 van technicus Stan Boons (fraaie volley) en de 0-3 van Kars Breukel (razendsnelle counter). Ook de wonderschone 0-4 van Pelleboer heeft alles, behalve camera’s die het moment vastleggen. “Een mislukte voorzet”, stangen zijn medespelers. “Gelukkig dat we bij ons op de boerderij een invaller konden regelen, anders had ik deze bewust gecreëerde wereldgoal nooit gemaakt”, countert Pelleboer. Vissers hoort het lachend aan. “Deze groep heeft het tegen fysieke tegenstanders nog wel eens moeilijk. Toch heb ik goede hoop. Als zelfs Pelleboer twee keer scoort in één wedstrijd…”