SV Blokzijl biedt ‘toevluchtshaven’

Bron: Steenwijker Courant – 21 decembeer 2015
Gehele Artikel Bekijk hier
Trainer Coach Richard Jägers van SV Blokzijl flankeert drie van de buitenlandse voetballers die op het sportieve vlak onderdak bij zijn voetbalvereniging hebben gevonden. © Sieb van der Laan

Blokzijl – Het meest opvallend, voorafgaand aan het competitietreffen tussen SV Blokzijl en FDS uit Havelterberg, waren vorig weekend de namen van Mohamad Habash en Tariq Arifai.

Niet alleen kwamen deze allebei op het wedstrijdformulier van de thuisclub voor, maar ook meldden deze spelers zich keurig tijdens het controleren van de pasjes.

In het ledenbestand van de zaterdagclub uit het voormalige Zuiderzeestadje kwamen beide namen tot voor kort zeker niet voor, maar sinds een aantal weken vormt de vereniging het sportieve onderkomen van een aantal buitenlandse voetballers.

Scheerwolde

Voorzitter Jan Grendelman van SV Blokzijl biedt tekst en uitleg over de nieuwe aanwinsten van het eerste elftal. ‘Beide jongens maken deel uit van een groep van elf buitenlandse jongens die in Scheerwolde zijn gehuisvest. Vanuit de gemeente Steenwijkerland kwam de vraag of wij als vereniging op het sportieve vlak wat voor ze wilden betekenen.

De jongens, afkomstig uit Syrië, Eritrea en Ethiopië, wilden graag trainen en als het mogelijk was ook wedstrijden spelen. ‘Dat trainen was snel geregeld, dat zal iedereen begrijpen. Er zijn toen contacten gelegd met het COA en de KNVB en ook daar waren alle formaliteiten zo klaar’, stelt een tevreden voorzitter, die tevens aangeeft dat alle spelers officieel speelgerechtigd zijn voor SV Blokzijl. ‘Het zijn allemaal jongens in de leeftijd van zestien tot en met achttien jaar. Dus hebben we een verdeling gemaakt over het bestaande B-juniorenelftal, het tweede en het eerste.’

Uitlaatklep

Hoe de sportieve toekomst er voor deze spelers gaat uitzien, is ook voor Grendelman nog een groot vraagteken. ‘Die jongens hebben nu sportief gezien een uitlaatklep. We gaan alle officiële zaken regelen, want ik denk dat we straks wel een rekening krijgen voor bondscontributie van de KNVB. Maar om dat soort zaken maken we ons nu nog niet zo druk, dat zal allemaal wel goed komen. In het competitieduel met FDS hebben Mohamad Habash en Tariq Arifai in de laatste tien minuten meegedaan, maar ze konden zich daarbij niet onderscheiden. Daar is het ons ook helemaal nog niet om te doen geweest. De jongens moeten tijd krijgen om zich aan te passen en onze regels te leren kennen. Dan gaan we later wel eens naar hun voetbalkwaliteiten kijken’, aldus voorzitter Grendelman.