September 2016 en de 1e competitiewedstrijd voor het 2e elftal van Blokzijl staat op het programma. Leider Henk Bakker heeft de schone taak weer op zich genomen om dit elftal door het seizoen heen te loodsen. Afgelopen seizoen was van Blokzijl kant heel povertjes. Veel wedstrijden moesten worden afgezegd omdat er geen team op de been kon worden gebracht en uiteindelijk werd er meer niet dan wel gevoetbald. Maar voor deze 1e competitiewedstrijd van het seizoen 2016-2017 leek alles anders. Henk arriveerde bij tegenstander Creil met een glimlach van oor tot oor want met maar liefst 16 spelers werd de strijd aangegaan met de geel zwarten uit Creil. Zoveel shirtjes hadden we niet eens in de tas.

De 16 spelers hadden we heel hard nodig want op deze bloedhete zaterdagmiddag was de pijp rap leeg bij het gros van de spelers die welgeteld 0 trainingen in de benen hadden (behalve Peter Paul). Ook het warme kunstgras vol met rubberkorrels deed ons niet goed, je kon toen al merken dat deze korrels ons voetbal danig in de weg zat. Na 90 minuten stond er een kansloze 9-0 op het scorebord voor Creil. Geen lekker begin voor de groen – witte brigade uit Blokzijl, maar de glimlach bij Henk Bakker verdween niet van zijn gezicht.

De wedstrijden daarna bleek dat Blokzijl toch nog wel wat puntjes bij elkaar sprokkelde. De opkomst op de zaterdagen was prima, 1x moest een wedstrijd worden afgezegd, maar die werd netjes ingehaald. De verschillen qua teams in onze competitie is vrij groot. Er zijn een aantal teams die in dezelfde leeftijdscategorie zitten als Blokzijl maar zitten ook een paar teams (Alcides, FC Meppel en Staphorst) waarbij de gemiddelde leeftijd net boven de 20 zit. Het blijkt dat we daartegen toch wat meer moeite hebben. Mooie pot was er in oktober tegen de ongeslagen koploper Alcides.

Blokzijl kreeg alle hoeken van het veld te zien de 1e helft en we werden helemaal dolgespeeld door de behendige voetballertjes uit Meppel. Zelfs tegen 10 man ( dom rood voor een van de spitsen van Alcides) hadden we helemaal niet in te brengen. Wat er in de rust in de thee heeft gezeten weten we niet maar we begonnen met een 3-0 achterstand aan een fantastische 2e helft. Binnen 5 minuten lag de eerste er in en Blokzijl voetbalde de beste helft van het seizoen.

Alcides werd steeds verder teruggedrongen en Peter, Thomas en Nick die ons vandaag hielpen kwamen helemaal los. Na een spectaculaire 2e helft werd er een zeer verdienstelijk gelijkspel uit het vuur gesleept, de mensen die hebben staan kijken hadden een heerlijke pot voetbal gezien.

Blokzijl blijft wel wat wisselvallig in de uitslagen want goede resultaten worden afgewisseld met dikke zeperds ( Staphorst uit). Ook het gezeur, gevloek en gemopper op elkaar doet de sfeer niet ten goede komen. Als we dat met elkaar kunnen voorkomen dan kunnen we een mooie 2e seizoenshelft tegemoet zien waarbij iedereen zijn organen kan behouden en we met elkaar kunnen zorgen dat we de keurige 4e plek die we nu innemen minimaal kunnen behouden. 11 februari 2017 gaat de competitie verder.

Richard Jägers